Thursday, June 26, 2008

Antara Dua Hati - Bab 39

Bab 39

“DIA tetap anak saya, biar bagaimana jahat sekali pun…” Kata Basyira sambil menyeka airmatanya. “Biar saya bersamanya. Biar saya tunggu sehingga dia sedar. Saya hendak beritahu dia betapa saya menyayanginya sama seperti saya menyayangi Ryean.”
Nordin mengangguk. Dia tidak akan membantah apa yang ingin dilakukan oleh Basyira. Sejak mendapat tahu Harith Rafeeq kemalangan malam semalam, Basyira terus ke hospital. Kini pagi sudah pun menjelang, lelaki itu belum jua sedar selepas menjalani pembedahan.
Basyira duduk di tepi katil terus menunggu. Dia tidak akan melepaskan peluang ini! Insan pertama yang dilihat oleh Harith Rafeeq adalah dirinya, ibu yang telah mengandungkannya selama sembilan bulan sepuluh hari. Kandungan yang amat menguji kesabaran dan kewarasannya. Saat itu dia terus mengutip sisa-sisa kenangan yang ada di dalam kotak ingatannya.
Dia mengusap lembut rambut Harith Rafeeq yang hitam berkilat. Rambut yang benar-benar menyerupai rambutnya. Malah mata, hidung, bibirnya adalah seiras dengan Basyira. Hatinya hancur lebur, apabila mengetahui akan satu kebenaran. Anaknya yang telah menjadi seorang penjenayah! Dia telah membuang anak itu dari sisinya. Jikalau dia dapat memutar semula masa yang diberikan, tentu dia dapat mengubah masa depan anaknya ini.
Tuhan… ampunilah aku. Aku sebenarnya tidak sanggup untuk terus menghadapi ujianmu yang berat ini. Kau berilah aku kekuatan ya Allah. Ampuni dosa-dosaku yang lalu. Ampunilah juga dosa anakku ini. Dia sememangnya tidak menginginkan ini semua berlaku pada dirinya. Akulah yang bersalah. Akulah yang sepatutnya menerima hukuman ini!
Basyira menangis semahu hatinya. Dia menggenggam erat tangan Harith Rafeeq, berdoa dan terus berdoa semoga anak itu akan membuka matanya.
Doanya dimakbulkan Tuhan, beberapa detik kemudian Harith Rafeeq membuka mata. Matanya menangkap wajah Basyira yang basah. Bibirnya yang kering cuba tersenyum.
“Anakku…” Seru Basyira sayu. “Maafkan ibu, nak…”
Harith Rafeeq mengangkat tangannya lantas menyentuh pipi Basyira. Dia menggelengkan kepalanya dengan lembut. “Bukan salah ibu.” Balasnya perlahan.
“Memang salah ibu nak… Memang salah ibu. Ibu tidak menginginkan engkau kerana engkau bukan anak kandung Nordin. Engkau anak ibu dan kekasih ibu…” Airmata Basyira terus lebat membuktikan kekesalan hatinya yang tidak terkira.
Harith Rafeeq menggelengkan kepalanya lagi. “Saya anak ayah. Apa yang perlu ibu lakukan hanyalah membuat ujian DNA untuk menentukan saya ni anak siapa. Mengapa ibu tidak lakukannya?” Tanya Harith Rafeeq perlahan, dia terbatuk-batuk.
Basyira cepat-cepat mengambil air dan menuangkannya ke bibir Harith Rafeeq. Basyira diam. Waktu itu dia buntu… dan dia juga bodoh! Bisik hatinya. Dia amat takut dikejar dosa! Dia fikir dengan membuang anak itu jauh dari sisinya, dosa-dosa itu tidak akan menghambatnya lagi. Dan dia tidak akan teringat pada anak yang telah diberikan kepada orang. Tetapi rupa-rupanya dia tersilap!
Harith Rafeeq menggagau tangan hendak membuka laci gobok tetapi tidak kesampaian.
“Apa yang hendak kau cari nak?” Tanya Basyira.
“Dompet saya…” Katanya lemah.
Basyira mencari dompet Harith Rafeeq yang ada di dalam laci. Dia menyerahkannya kepada anak itu. Harith Rafeeq membuka dan tercari-cari dicelah dompetnya. Kertas yang sudah berlipat kecil itu diserahkan kepada Basyira. Basyira membuka lipatan kertas itu lantas membaca apa yang tertulis. Airmatanya menitis semula.
“Ya… Saya anak ayah.” Kata Harith Rafeeq perlahan. Dan matanya terpejam.
Basyira terus menangis. Dia memandang anak yang terbaring lesu yang masih menanggung kesakitan itu. Dia tidak tahu apa lagi yang harus diucapkannya selain daripada ungkapan maaf yang tidak terhitung lagi untuk ke sekian kalinya.

SETELAH sihat, Harith Rafeeq didakwa dan dihadapkan ke mahkamah. Dia menerima segalanya dengan tabah. Malah mengakui semua jenayah yang dilakukannya. Pengakuan itu turut membabitkan Mirinda. Sehingga kini pihak polis masih gagal mencari Mirinda.
Harith Rafeeq mengakui dia mulai melakukan jenayah paling kecil ketika berusia sepuluh tahun lagi. Dia mencuri wang bapa angkatnya sebanyak RM5.00 untuk membeli rokok. Akibatnya dia telah dipukul sehingga separuh mati.
Sejak itu dia berikrar tidak akan berbuat kebaikan lagi kerana setiap kebaikan yang dilakukannya tidak pernah mendapat pujian. Dia terus dihujani dengan kata nista. Dia telah menyimpan dendam yang begitu kuat. Keazaman yang kental itulah yang menemukannya dengan pewaris-pewarisnya… Tetapi dia bukan datang itu menemui dan mendapatkan kasih sayang mereka. Dia datang dengan dendam dan marah!
Namun kasih sayang Basyira dengan cepat telah meleburkan hatinya. Dia ingin mati dengan hormat dan kasih. Sepanjang perbicaraan ke atasnya, Ryean Eiman, Basyira dan Nordin sentiasa hadir ke mahkamah untuk mengikuti perbicaraan sehinggalah dia dijatuhi hukuman mati.
Setiap hari pula sepanjang dia menjalani hukuman dan menunggu hari-hari terakhirnya dia dikunjungi oleh orang-orang yang menyayanginya setiap hari. Disebabkan setiap banduan hanya boleh menerima pelawat sekali sahaja dalam sehari maka mereka terpaksa bergilir-gilir untuk menemui dan bercakap dengan Harith Rafeeq.
Isnin yang cerah itu dia datangi gadis itu. Senyumannya selalu mengingatkan Harith Rafeeq pada hari pertama mereka bertemu.
Tetapi hari itu dia kelihatan semakin menawan, biarpun wajahnya amat suram tika menentang mata Harith Rafeeq yang murah senyuman; “Rambut you cantik…” Puji Harith Rafeeq. “Lain kali jangan berambut panjang lagi, kepala you nampak besar… Macam allien.”
“Ya, I akan selalu ingat.” Kata Mimi Ainina. “You masih ingat pada baju ni?” Mimi Ainina bertanya sambil memegang bajunya.
“Dah tentu. Baju murah yang I beli untuk you… Supaya you dapat mandi sungai bersama I. Oh! Itulah kenangan yang terindah. Kenangan yang akan I bawa hingga ke mati. You tahu I tak pernah rasa begitu gembira, bahagia. I merasakan I telah kembali ke zaman kanak-kanak yang riang.”
“Ya. I tahu hari itu you langsung tak berpura-pura. Itulah diri you yang sebenarnya…” Kata Mimi Ainina. “Kalaulah I tak membaca akhbar hari itu I takkan tahu siapa you.”
Harith Rafeeq tertunduk. “Jadi… You bencikan I sekarang, setelah tahu siapa diri I?”
Mimi Ainina diam, kepalanya menggeleng. “Tak. Langsung tak…” Balasnya lambat-lambat sambil menggigit bibir. “Pada petang itu sebenarnya, I ingin katakan sesuatu pada you… Tapi I malu. I ni seorang perempuan.” Kata Mimi Ainina sambil menyeka airmatanya. “Tapi hari ni I ingin juga beritahu you Rafeeq. I mahu you bawa dan ingat kata-kata ini hingga ke saat-saat akhir. I cintakan you. Cinta pandang pertama. Memang memalukan sungguh, kerana I terlebih dahulu terpaksa mengakuinya!”
Harith Rafeeq diam, merenung Mimi Ainina tidak berkelip. Dia tidak sangka gadis itu jatuh cinta padanya, seorang lelaki yang langsung tidak layak untuk dicintai.
“I cintakan you dengan sepenuh hati. I selalu mengharap you muncul di hadapan I. Tetapi itu semua tidak pernah terjadi. You hilang begitu saja…”
“Maaf.” Kata Harith Rafeeq sepatah.
“Tak… Tak perlu minta maaf. Tidak salah jatuh cintakan?”
Harith Rafeeq mengangguk.
“Terima kasih. Hati I sudah tenang kerana dapat meluahkan isi hati I pada you. I sentiasa doakan you, Rafeeq.” Kata Mimi Ainina sebelum meninggalkan lelaki itu.
Pada hari dia dikunjungi Ryean Eiman, tidak banyak yang mereka bualkan. Lelaki itu masih tetap dengan sikapnya yang dulu. Dingin dan serius. Dia tidak pernah menyukai diriku, walaupun tahu kini aku adalah adik kandungnya… bisik Harith Rafeeq. Memang aku insan yang tidak layak untuk dikasihi sesiapa!
Ryean Eiman hanya duduk dan merenung Harith Rafeeq dari seberang meja, di dalam bilik yang tertutup. Dia tidak tahu apa yang hendak dibualkan. Lelaki itu adiknya… Dia tahu mereka lahir dari rahim yang sama. Mereka sepatutnya berkongsi segala-galanya tetapi apa yang ada di hadapan adalah jalan pemisah buat selama-lamanya. Dia tidak sanggup untuk meluahkan perasaannya. Dia gembira punya seorang adik, tetapi bukan adik seperti Harith Rafeeq. Namun apakah pilihan yang dia ada… Adik tetap adik, walau seorang penjenayah dan seorang pembunuh.
Ryean Eiman tiba-tiba menyapu matanya yang sudah merah. Dia menggigit bibir. Pandangannya pun menjadi kabur, dipenuhi airmata. Harith Rafeeq memerhati sahaja, turut merasakan getar yang sama. Dia amat ingin memanggil Ryean Eiman ‘abang’ tetapi itu semua tidak mungkin dapat diungkapkannya.
Airmata Ryean Eiman terus mengalir, biarpun tiada patah kata yang dapat diluahkannya. Betapa sukarnya seorang lelaki untuk mengucapkan ungkapan itu terhadap seorang lelaki yang baru dikenali, namun rasa kasih sayang itu telah hadir di dalam hati sebaik sahaja mengetahui siapakah Harith Rafeeq.
Dia tidak tahu apa yang harus diucapkan. Dia benar-benar tidak tahu…
Ryean Eiman bangun. Masa lawatan sudah hampir tamat, tinggal hanya lima minit. Lima minit terakhir…
Lelaki itu menghulur tangannya. Harith Rafeeq menyambut, namun terperanjat sungguh kerana Ryean Eiman meraihnya ke dalam pelukan. Pelukan itu amat erat sekali. Dan titisan airmatanya terus gugur.
“Semoga Tuhan mengampuni kau, dik…” Bisik Ryean Eiman di telinga Harith Rafeeq, sebelum pelukan terurai dan dia pun berlalu meninggalkan bilik itu.
Basyira orang terakhir yang datang sebelum hari penghukuman ke atasnya tiba.
Hari itu Basyira tidak menangis. Dia kelihatan cukup tenang, tersenyum lantas memegang tangan anaknya. Pegangan itu begitu hangat, meresapi hingga ke dalam jiwa Harith Rafeeq. Alangkah seronoknya punya ibu… bisik Harith Rafeeq. Kalau aku boleh lahir dan hidup semula, biarlah aku menjadi anaknya lagi. Tetapi itu tidak mungkin terjadi. Dia akan mati dan diadili Tuhan. Dan tempatnya sudah tentu tiada di dalam syurga ciptaanNya. Dia telah pun menempah jalan hidupnya sendiri… Jalan yang penuh dengan kekejaman, ranjau duri dan akhirnya menjadi bakaran api neraka.
“Ibu tidak ada apa-apa untuk dititipkan Rafeeq. Hanya doa… Doa yang tidak akan putus-putus sehinggalah ibu pula mengikutmu ke sana. Pergilah dahulu anakku. Pergilah terlebih dahulu menemui Tuhan. Insya Allah ibu akan ke sana juga bila tiba masanya. Kita akan berjumpa lagi. Tetapi pertemuan itu nanti adalah pertemuan yang abadi, yang takkan terpisah lagi.”
Harith Rafeeq tidak bersuara, hanya senyuman penuh ketenangan yang bermain di bibir.
Dan di saat perpisahan antara mereka semakin hampir, Basyira memeluk dan menciuminya bertalu-talu. “Ini adalah perpisahan kali kedua antara kita…”Bisik Basyira. “Saat pertama kali dulu, ini juga yang ibu lakukan. Mencium dan memelukmu seolah-olah takkan ibu lepaskan kau kepada orang lain. Tapi kali ini ibu rela melepaskanmu kerana ianya adalah kehendak Tuhan.”
Airmata Harith Rafeeq bertitisan. Tubuhnya roboh dalam dakapan Basyira. Saat itu dia merasakan tidak mahu mati. Dia ingin terus berada di dalam pelukan ibunya.

DI TENGAH laut kelihatan sebuah yacht berwarna putih sedang belayar di perairan. Dia duduk sendirian, sambil tangannya memegang gelas. Matanya tertumpu ke arah laut yang tenang, tiada gelora langsung.
Dia membuang pandang ke arah pemandu kapal itu, seorang lelaki yang baru dikenalinya. Lelaki itu tersenyum dan mengangkat tangan. Mirinda ikut tersenyum penuh paksaan. Di matanya mulai basah oleh airmata apabila teringat seseorang… Dia pernah mengangan-angankan untuk belayar dan bersantai di kapal seperti ini di tengah lautan bersama Ryean Eiman. Namun impian itu tidak kesampaian.
Dia tidak punya hati untuk meneruskan hidup ini lagi setelah kehilangan semuanya. Datuk Rustam telah menceraikannya tanpa mendapat sesen pun daripada lelaki itu. Dia terpaksa mencari seorang lelaki kaya untuk meneruskan hidup yang dirasakan semakin pincang.
Dia terus menuang minuman ke dalam mulutnya. Pandangannya kabur oleh airmata yang semakin lebat. Dia memerhati lagi ke arah laut yang tenang, setenang ombak waktu subuh. Namun hidupnya tidak pernah tenang lagi. Dia tidak ingin hidup… Dia tidak ingin mengenang masa lalu dan masa depan yang semakin gelap.
Mirinda berdiri. Memandang langit dan laut yang luas. Kaki langit kelihatan bersatu. Sesekali kapal itu bergoyang dilanda ombak. Mirinda terus memandang jauh, kemudian tanpa sebarang amaran dia terus terjun ke dalam laut. Sekelip mata tubuhnya tenggelam, ditelan lautan yang dalam dan tidak bertepi.

No comments: