Thursday, June 26, 2008

Antara Dua Hati - Bab 37

Bab 37

MIRINDA merenung ke arah lelaki itu, sukar untuk mempercayai apa yang baru diucapkan. Pada mulanya dia fikir, Azman cuba memperdaya dirinya di atas tujuan tertentu. Tetapi apabila melihat wajah lelaki itu benar-benar serius, kedua-dua matanya bagaikan hendak terjojol.
“I tak faham.” Kata Mirinda. “Kenapa? Kenapa?”
“I tak tahu kenapa.” Jawab Azman. “Tapi memang dia telah pun meminta I menukarkan wasiatnya sekali. Dokumen tu pun dah ditandatanganinya semalam, sebaik sahaja balik dari Mentakab. Lepas tu, dia pergi semula ke sana. Dengar khabar, Lydia hilang…”
“Orang tua tu dah gila…”
“Dia datang dengan siapa?”
“Dengan siapa lagi, kalau bukan bakal menantu kesayangannya!”
“Hah!” Mirinda tercebik.
“Tapi Ryean tahu nama dia termasuk dalam wasiat tu?”
“Itu I tak tahu, semasa datuk tandatangan, dia di luar. I bersama datuk saja di dalam biliknya. I tak tahu samada datuk beritahu dia ataupun tidak.” Kata Azman lagi. “Tapi memang benar dia akan menyerahkan sebahagian hartanya kepada rumah kebajikan, sekira sesuatu berlaku kepadanya. Sebahagian lagi terbahagi antara you, Ryean, Lydia… dan satu lagi nama baru masuk..”
“Siapa?” Sambut Mirinda dengan cepat.
“Basharudin.”
“Lelaki tu mesti sepupunya…” Kata Mirinda dengan yakin. Memang dia tidak kenal Basha. Dia langsung tidak punya hati untuk mengenali bagaimanakah orangnya. Dia tidak peduli. Apa yang dia rungsingkan sekarang adalah haknya yang sudah menjadi semakin kurang dan kecil. Memang tak guna! Bisik hatinya lagi. Jalan yang paling baik yang dia boleh lakukan adalah berbaik-baik semula dengan Ryean Eiman. Samada lelaki itu suka ataupun tidak, dia akan terus mencuba.
Dia tidak boleh hilang keyakinan. Impiannya tidak akan menjadi nyata jika dia tidak berhati-hati mulai dari sekarang.

NORDIN terkejut dan mendiamkan dirinya beberapa lama. Dia amat sukar menerima cerita yang baru disampaikan oleh Basyira. Lidahnya kelu. Dia memandang kosong ke muka Basyira. Hatinya benar-benar hampa. Basyira isterinya yang baik, yang setia dan yang selalu menerima sahaja segala perbuatannya. Dia tidak percaya jika cerita itu didengarinya dari mulut orang lain.
Tetapi cerita itu datangnya dari mulut Basyira sendiri. Tangisan dan sendu Basyira saat itu bukan satu kepura-puraan. Nordin terus diam tidak dapat bersuara apa-apa.
“Saya semakin yakin sekarang bang, dia datang ke sini nak balas dendam. Dia marah pada saya, kerana buang dia dahulu. Dia datang nak buat kacau…”
“Ini bukan perkara main-main lagi Syira.” Kata Nordin. “Kita mesti buat sesuatu sehingga lelaki ni ditangkap. Dia dah kerjakan saya sampai abang patah riuk, sebulan terlantar di hospital. Sekarang berjalan pun terpaksa bertongkat. Lelaki ni memang menakutkan, memang bukan darah daging saya. Keturunan saya adalah orang yang baik-baik”
Basyira tersinggung tetapi terpaksa mengakuinya. Dia mengangguk. “Malam tu dia datang, saya memang terkejut. Dia benar-benar marah dan menyimpan dendam yang sangat dalam. Sayangnya saya tak dapat bercakap panjang dengannya, dia hilang begitu saja!”
Nordin mengeluh. “Call Ryean. Suruh dia balik.”

TELEFON BIMBIT Ryean Eiman berbunyi sebaik sahaja dia selesai berdoa. Dia mencapai telefon melihat nombor telefon rumah ibunya. Buru-buru dia menjawab panggilan itu. Suara Basyira biarpun tenang tetapi bernada menggesa; “Baliklah sebab ibu dan ayah kamu nak cakap sesuatu... Hal keluarga.”
Ryean Eiman meminta diri. “Saya balik sekejap. Nampaknya ibu hendak berbincang sesuatu yang penting.”
Datuk Rustam menganggukkan kepala sahaja. “Kalau kau lewat selesai, tak perlulah ke sini lagi. Saya rasa saya boleh hadapi apa-apa seorang diri.”
Ryean Eiman pulang penuh persoalan, tidak tahu apa yang ingin diperkatakan oleh ibunya.
“Ryean…” Kata Basyira dengan tenang. “Memang susah ibu nak beritahu engkau hal ini. Amat sukar juga untuk ibu terangkan satu persatu kenapa dan mengapa. Ibu hanya ingin engkau tahu satu perkara…”
“Apadia ibu?”
“Engkau ada seorang adik lelaki…”
“Adik lelaki?” Ryean Eiman terkejut. Perkara itu langsung tidak diduganya. Apa yang pernah dia impikan tiba-tiba menjadi satu kenyataan. Memang dia selalu menginginkan seorang adik. Rasa hatinya melonjak ingin tahu… Bagaimanakah rupa saudara lelakinya itu? Apakah mereka punya persamaan? Atau apakah mereka akan saling menyukai sekira bertemu? Dan ke manakah adik lelakinya itu?
“Ya. Tapi adik engkau tu ibu berikan kepada orang…” Kata Basyira sambil memandang Nordin. Mereka sepakat untuk tidak memberitahu Ryean tentang kesilapan Basyira pada masa lalu. Basyira juga tidak mahu dia kehilangan sesuatu yang amat berharga; iaitu maruah. Dia tidak sanggup lagi menggadai maruahnya. Dia tidak sanggup hidup dalam kehinaan, walapun di mata anaknya sendiri.
“Kenapa?” Tanya Ryean Eiman. “Kenapa adik saya tu diberikan kepada orang…”
“Sebab ibu kau tak mampu nak jaga… Ibu engkau sakit masa tu!” Kata Nordin memberikan alasan paling logik.
“Di mana pula dia sekarang?”
“Ada di sini… Ada di mana-mana, di antara kita semua.”
“Jangan bergurau ibu!” Jawab Ryean Eiman.
“Benar, Ryean. Dia ada di sini, selalu memerhati dan mengintip ibu. Dia yang menyerang ayah kau, membunuh Yani… Ibu yakin dia juga yang menculik Lydia. Ibu yakin Ryean…Ohhhhh…” Basyira mulai menangis tersedu-sedu.
“Maksudnya… Harith Rafeeq tu adik saya???” Tanya Ryean Eiman. Dia tambah terkejut. Hari itu dia menerima terlalu banyak kejutan demi kejutan.
Basyira mengangguk. “Ya, dia adik kamu. Dia sengaja hendak menyusahkan kita semua. Dia mahu menghancurkan kebahagiaan kita. Dia dendam pada ibu…”
Ryean Eiman mengangguk. Segalanya sudah tampak semakin jelas kini. Motif Harith Rafeeq bukan hanya dendam tetapi dia juga ingin hidup kaya. Ryean Eiman mulai pasti tentang satu perkara bahawa Mirinda turut terlibat.
“Ibu… Saya rasa Mirinda juga terlibat sama…”
“Kenapa kau cakap begitu Ryean?”
“Entahlah, memang segalanya belum dapat dibuktikan tetapi saya yakin Mirinda terlibat sama dalam soal ini. Rafeeq bukan bertindak sendirian. Mirinda tu takkan benarkan saya kahwin dengan Lydia. Sebab itulah dia lakukan ini semua. Saya rasa dia upah Rafeeq…”
Basyira menepuk dahinya.
“Dia pernah kata, sanggup membunuh demi untuk mencapai cita-citanya. Jika saya kahwini Lydia, dia akan lakukan apa saja untuk pisahkan kami. Dia terlalu cemburu…”
“Apa sebenarnya hubungan kau dengan Mirinda, Ryean? Berterus teranglah dengan ibu. Jangan lakukan kesilapan yang besar dalam hidup kau nak… Jangan ulang apa yang telah ibu lalui.”
“Saya memang pernah ada hubungan dengan dia ibu. Semuanya berlaku tanpa pengetahuan Lydia. Tapi saya menyesalinya setiap saat dan waktu. Sebenarnya amat sukar untuk saya lepaskan diri darinya. Kami bekerja di bawah satu bumbung. Dia sentiasa memburu saya…” Kata Ryean Eiman berterus terang. Memang pedih untuk dia mengakui kenyataan itu. Dia juga telah mengkhianati Datuk Rustam, sehingga kini lelaki itu tidak tahu apa-apa.
Sanggupkah dia berterus terang, mengakui dosanya itu. Tidak. Dia tidak sanggup. Semasa dia bersalat jemaah bersama Datuk Rustam tadi, dia benar-benar rasa bersalah. Dia hampir-hampir menangis di dalam salatnya itu. Mengapa dia harus terjebak bersama dengan perempuan yang rendah moral dan akhlaknya seperti Mirinda? Mengapa dia tidak menentang Mirinda dan menolak godaan-godaannya tanpa sebarang rasa kesal?
Dia sebenarnya tidak teguh iman dan takwa. Itulah sebabnya dia hanyut dalam arus maksiat. Hati dan dadanya kosong, tidak diisi dengan ilmu agama yang cukup kuat untuk dijadikan benteng. Diam-diam dia berjanji pada dirinya sendiri akan taat kepada perintah agama. Semoga akan datang pertolongan dari Tuhan Yang Maha Esa lagi Maha Penyayang.
Baru sekejap tadi dia memikirkan tentang Mirinda, tiba-tiba dia mendapat panggilan daripada wanita itu. Selepas meninggalkan rumah Basyira dia kembali ke hotel, tetapi tidak naik ke bilik. Dia pergi minum dahulu di coffee house, sambil melihat persembahan penyanyi yang diundang oleh pihak hotel itu. Di situ ingatannya mengembara, mengingati kembali perhubungan masa lalunya dengan Mirinda.
“Hello Ryean! Apa khabar? Sungguh lama kita tidak bertemu ataupun berbual di telefon.”
“Ya.” Jawab Ryean Eiman, cuba bertenang. Dia tidak boleh gopoh. Dia mesti memerangkap Mirinda supaya datang ke Mentakab.
“You di mana?” Tanya Ryean Eiman bodoh.
“Adalah…” Mirinda tak mahu menjawab. “Dah jumpa Lydia?”
“Belum. I di coffee house ni… Boringlah tak tahu apa nak buat malam ni sebab tu keluar cari hiburan. Kalau you ada… bagus juga.”
Mirinda tergelak kecil. “Hai, cepatnya hati berubah! Baru seminggu lebih Lydia hilang.” Kata Mirinda meneruskan gelak manjanya.
“Entahlah. I dah tak yakin samada dia akan kembali atau tidak.” Kata Ryean Eiman. Tetapi di dalam hatinya berkata; Ya Tuhan jauhkan dia segala bencana, semoga dia selamat dan akan kembali ke pangkuanku tidak lama lagi.
Mirinda tertawa lagi. “Macam frust aje…” Kata Mirinda.
“You rasa macamana? Bagus kalau you ada di sisi I sekarang…”
Mirinda tertawa lagi mendengar kata-kata Ryean Eiman.
“You mahu I bersama you?”
“Kalau you sudi…”
“You aje yang datang ke sini.” Cabar Mirinda.
“Tak boleh. Projek belum siap. Esok hari kerja.”
“OK.” Jawab Mirinda. “Kalau I rajin nanti, I akan cari you.”
“Jangan macam tu sayang… I boring sungguh ni. Pukul berapa you nak datang, I sanggup tunggu.”
“Hei… Jangan main-mainlah.”
“Sungguh. I ada kat Green Valley Coffee House.” Kata Ryean Eiman. “Macamana? Datang ya?”
“Ok, kalau you nak tunggu dua jam lagi…”
“Boleh. I tak buat apa-apa malam ni. I tunggu you di sini sampai coffee house ni tutup!” Mirinda tergelak, mematikan handphonenya.
Ryean Eiman tersenyum sendiri. Siapa kata aku tak mampu menggodanya? Bisik hatinya. Aku juga pandai untuk menundukkan kau kali ini Mirinda!
Jam satu pagi, Mirinda muncul. Ryean Eiman memang belum putus asa. Suasana di coffee house kian rancak, orang semakin ramai datang memenuhi tempat itu. Biasanya coffee house tutup antara pukul 3 atau 4 pagi. Bagi mereka yang belum mahu pulang boleh pergi ke disko ataupun kelab dangdut. Mereka yang berminat bermain snuker, boleh lepak di kelab snuker hingga ke pagi. Ada yang tidak sedar datangnya pagi kalau sudah ralit bermain snuker.
“Hai!” Tegur Mirinda. “I ingat you dah pergi.”
“Kan I janji nak tunggu you. Pukul berapa pun I mesti tunggu…” Kata Ryean Eiman tersenyum. Mirinda sudah lama tidak melihat senyuman lelaki itu. Hatinya benar-benar teruja. Dia melepaskan sekilas ciuman di bibir lelaki itu. Dadanya bergetar. Sentuhan bibir lelaki itu umpama magik yang membuat dia menginginkan yang lebih dari itu. Dia tidak peduli lagi pada alam sekeliling. Mereka berkucupan lagi kali ini lebih lama. Tangan Mirinda sudah berada di tengkuk Ryean Eiman.
Saat itu seorang lelaki lain sedang memerhati dari jauh, di celah-celah orang yang memenuhi coffee house itu. Rasa hatinya sungguh marah melihat kemesraan antara kedua-dua insan itu. Jika diikutkan hatinya dia ingin pergi mendapatkan Ryean Eiman dan Mirinda, tetapi dia tahu terlalu bahaya untuknya berbuat begitu. Dia keluar dari coffee house itu. Rasa hatinya sungguh bergelora dengan rasa marah dan benci.
“Mana Harith Rafeeq? I ingat you masih berkawan dengannya.”
“Tolonglah sayang. Jangan sebut namanya OK? Bila hanya kita berdua sahaja, nama itu sudah menjadi sejarah.”
“Hmmm… dah putus rupanya!” Kata Ryean Eiman.
Mirinda mengangguk. “Jom kita naik ke bilik.” Ajaknya.
“Sekejap lagi.” Balas Ryean Eiman. “Kita tengok orang menyanyi dan minum-minum dulu.” Dia melambai ke arah pelayan untuk memesan minuman buat Mirinda.

HARITH RAFEEQ balik ke rumah dengan hati yang panas. Tidak jadi dia hendak minum dan membuang masa di coffee house. Dia terpaksa pulang ke rumah yang langsung tidak menjanjikan keselesaan. Hendak menyewa hotel dia sudah tidak berani lagi. Dia tahu polis sedang memburunya. Menyesal rasa hatinya kerana menunjukkan muka dan diri di hadapan Basyira. Dia yakin Basyiralah yang membuka rahsia siapa dirinya…
Harith Rafeeq membeli beberapa botol arak murah. Dia membawanya pulang. Sepanjang jalan diteguknya sebotol demi sebotol. Setiap botol yang telah kosong dibalingnya ke merata-rata tempat. Botol itu pecah berderai. Dia berjalan terhuyung hayang akhirnya tiba juga di rumah. Dia sudah semakin tenggelam di dalam lautan mabuk. Dia lupa pada segalanya-galanya. Ketika masuk ke rumah dia langsung tidak mengunci pintu seperti biasa. Arak yang terlalu banyak dituang ke dalam perut membuat dia alpa.
Dia berjalan ke bilik Lydia. Lydia hanya berbaring lemah, memandangnya dengan pandangan sayu. Melihat Harith Rafeeq masuk, Lydia terus duduk memeluk tubuhnya sendiri.
“Engkau tahu, aku jumpa siapa di coffee house tadi?” Tanya Harith Rafeeq. “Aku jumpa boyfriend engkau dengan mak tiri engkau…” Katanya lagi. Tubuhnya terhuyung hayang seperti hendak rebah. Tangannya diangkat dan digoyang-goyangkan dengan bersungguh-sungguh. “Mereka tu tak malu… Benar-benar tak tahu malu. Bercium depan orang… Perangai mereka buruk, macam sampah!” Kata Harith Rafeeq lagi, dia benar-benar telah mabuk.
“Engkau bohong! Aku langsung tak percaya!”
“Aku cakap betul! Percayalah! Kalau tak percaya, engkau pergi tengok sendiri kat Green Valley Coffee House… Pergilah! Pergilah…” Dia menyuruh sebelum tubuhnya rebah dan tersembam ke lantai. Dia terus tidak sedarkan diri.
Lydia bangun perlahan-lahan. Benarkah dia dah pengsan? Kata Lydia. Disepaknya kaki Harith Rafeeq perlahan. Kakinya tidak memberikan tindak balas. Lydia bergerak ke pintu bilik yang terbuka luas. Matanya mengawasi Harith Rafeeq yang terbongkang sudah tidak tahu apa-apa lagi.
Lydia terus berlari ke pintu. Pintu tidak berkunci. Dia terus berlari menuruni tangga. Langkah kakinya besar dan laju, akhirnya dia tiba di tingkat bawah. Dia terus lari dan lari tidak menoleh lagi ke belakang. Dia amat takut sekiranya Harith Rafeeq sedar dia telah melarikan diri. Dia tidak tahu ke mana arah yang hendak dituju. Apa yang dia tahu dia harus lari ke tempat yang lebih terang dan jalan yang dilalui ramai orang.
Dia akhirnya tiba di jalan besar. Hatinya teramat lega apalagi dari jauh dia terlihat sebuah kereta peronda polis yang bergerak perlahan menghala ke arahnya. Dia melambai. Kereta peronda polis itu berhenti. Polis yang ada di dalamnya terus dapat mengecam wajahnya. Dia dibawa ke IPD terdekat.
Datuk Rustam buru-buru ke balai apabila dihubungi oleh Inspektor Jamaludin.
Soalan pertama yang ditanya oleh Lydia pada Datuk Rustam setelah mereka saling berpelukan; “Papa! Mana Ryean? Dia tiada bersama papa?”
“Entah.” Kata Datuk Rustam. “Tadi dia balik ke rumah ibunya. Barangkali dia tidur di sana malam ni. Tak kisahlah, kalau dia tidak bersama papa lagi. Malam ni papa dah dapat semula anak papa. Jom kita balik ke hotel.” Ajak Datuk Rustam.
“Tuan Inspektor ni pun pasti ada tugas nak diselesaikan malam ni…” Sambung Datuk Rustam sambil tersenyum puas hati kerana telah mendapat kembali anaknya yang sangat dirindui.
“Ya. Melalui maklumat yang diberikan oleh Lydia tu, kami nak pergi tangkap Harith Rafeeq. Baguslah jika dia dalam keadaan mabuk dan tak sedarkan diri. Makin senanglah kerja kami.” Kata Inspektor Jamaludin.
Tiba di hotel Green Valley, Datuk Rustam disuruh Lydia naik ke bilik terlebih dahulu. Dia berjalan masuk seorang ke coffee house yang masih dibuka. Dia ingin melihat kebenaran kata-kata Harith Rafeeq. Apabila dia menjengah masuk, dia menyelit dan mencari kelibat Mirinda dan Ryean Eiman. Tetapi lelaki itu dan ibu tirinya tidak kelihatan.
Bodohnya aku… Bisik hati Lydia. Percaya sangat pada Harith Rafeeq!
Lydia menaiki lif untuk naik ke bilik. Dia tidak sabar hendak membersihkan diri setelah berhari-hari lamanya dia tidak mandi dan menukar baju.
Ryean! Kita jumpa esok saja… Bisiknya sendiri. Dia mahu kelihatan cantik dan bersih untuk bertemu dengan buah hatinya.

No comments: