Thursday, June 26, 2008

Antara Dua Hati - Bab 34

Bab 34

MEREKA tidak bercakap dalam tempoh yang agak lama, Lydia cuba menyakinkan dirinya apa yang dilakukannya adalah betul. Mengapa dia tidak pulang sahaja ke rumah Basyira, menemui Ryean Eiman dan meminta kekasihnya itu menghantar dia kembali ke Kuala Lumpur. Mengapa kini dia terus bersama Harith Rafeeq ke destinasi yang terasa asing sekali. Memang dia tidak pernah pergi ke kawasan itu sebelum ini. Bandar industri itu terletak di satu bahagian di sebelah timur, memang ianya terasing daripada kawasan bandar Mentakab. Walaupun bagaimana pun ianya berdekatan pula dengan jalan highway menuju ke Kuala Lumpur-Kuantan.
Matanya memerhati sekeliling, dia tidak pernah menempuhi jalan itu dan memasuki satu kawasan industri yang luas. Jalan-jalannya nampak lengang biarpun di kelilingi oleh pelbagai kilang yang besar, tersergam. Di jalan yang baru dilintasi oleh Harith Rafeef terdapat beberapa blok kedai yang kelihatan tidak berpenghuni. Kedai-kedai itu kelihatan terbiar, tiada sesiapa yang menjalankan bisness di kawasan itu.
Dihujung bangunan kelihatan cahaya terang menyimbah ke jalan, di situ terdapat sebuah pub.
“Kita minum dulu sekejap di sini…” Kata Harith Rafeeq mengajak setelah lama mendiamkan diri. Lydia mengangguk. Dia terpaksa menurut. Apa yang diperlukan kini adalah telefon untuk menghubungi Ryean Eiman.
“Sunyinya kawasan ni… padahal banyak kilang tetapi bangunan kedai ni terbiar.”
“Ya.” Jawab Harith Rafeeq sepatah cuma, tersenyum sambil membukakan pintu pub supaya Lydia masuk terlebih dahulu.
Mereka memilih meja kosong yang terletak di sudut berdekatan pintu. Pub itu kosong, hanya dua atau tiga meja yang terisi. Suasana di dalamnya kelihatan tidak sibuk langsung. Gema lagu dari stereo yang berkumandang sekurang-kurangnya menghangatkan suasana yang kelihatan langsung tidak bermaya.
Pelayan datang mengambil pesanan kemudian kembali dengan membawa dua gelas coke dan sepiring kacang goreng. Kacang itu diberi percuma kepada pelanggan. Harith Rafeeq memesan fried chicken wing. “Fried chicken wing di sini sedap, you harus cuba!” Katanya tersenyum.
“Di sini ada telefon?”
“Nak call Ryean? Guna saja handphone I…” Kata Harith Rafeeq sambil menyeluk poket jaketnya. Dia merenung handphonenya sejenak kemudian berkata; “Alamak, tak ada bateri, lupa nak cas.” Mukanya mempamerkan kekesalan. “Cuba you tanya kat bar tender tu kalau-kalau dia benarkan pelanggan menggunakan telefon mereka. Telefon awam ada, di kat hujung bangunan ni…”
Lydia bangkit lantas berjalan ke arah pelayan bar tender. Saat itu Harith Rafeeq dengan cepat memasukkan sedikit serbuk ke dalam minuman Lydia, dikacaunya perlahan dengan straw. Matanya menjeling ke arah kaunter dan kelihatan Lydia sedang menggunakan telefon. Tidak lama kemudian dia kembali dengan wajah muram.
“Handphonenya tidak berjawab.” Kata Lydia. Wajahnya nampak bertambah muram.
“Minumlah dulu…” Kata Harith Rafeeq. “Kalau you nak ke rumahnya, I akan hantarkan.”
Lydia tidak menjawab. Dia menyedut minumannya dengan cepat. Harith Rafeeq memerhati sahaja meneruskan dengan senyuman yang tidak putus-putus.
Lydia menolak minuman yang sudah habis ke tepi, kepalanya terasa berat dan berpusing-pusing. Tangannya mencengkam kepala, dahinya berkerut dan tidak lama kemudian kepalanya yang bertambah berat terus rebah ke atas meja. Harith Rafeeq cepat-cepat pergi ke kaunter, menyelesaikan bil dan terus memimpin Lydia yang telah pengsan menghala ke kereta.
Kali ini kau tidak akan terlepas… Bisik Harith Rafeeq sambil membaringkan Lydia di tempat duduk belakang. Dia bersiul girang masuk ke dalam kereta dan memandu pergi.
Nasibnya sungguh baik! Fikirnya sendiri sambil terus memandu memasuki jalan yang paling hujung, masih dalam kawasan perindustrian. Di situ terdapat banyak kedai-kedai kosong yang tidak disewakan. Memang ianya satu kerugian yang jelas apabila bangunan kedai tidak berpenghuni, tiada orang yang mahu berniaga di situ. Kawasan itu banyak terdapat pelbagai kilang tetapi kebanyakan pekerja lebih suka makan di kafeteria yang disediakan. Jika ingin membeli belah lebih baik mereka ke bandar Mentakab.
Namun ada juga kelebihannya kawasan sunyi itu, fikir Harith Rafeeq lagi. Dia telah menyewa rumah yang terdapat di bahagian atas kedai. Rumah itu amat sunyi dan sesuai sekali untuk dijadikan tempat persembunyian. Sebetulnya dia tidak berniat hendak tinggal di situ langsung, dia masih menyewa hotel dan pulang untuk membersihkan diri dan tidur. Dia pun tidak punya hati hendak tidur di rumah yang langsung tiada sebarang perabot itu.
Setiap hari dia meninjau dan mencari tempat yang strategi akhirnya menemui tempat itu. Ada juga sesetengah rumah di tingkat itu dihuni oleh para pekerja kontraktor yang datang dari Indonesia dan Bangladesh. Kehadiran mereka tidak pernah dihiraukannya dan mereka pun tidak mengambil tahu perihal dirinya.
Sebenarnya sepanjang hari itu dia memandu tidak menentu, mencari dan terus mencari. Pencariannya berakhir dengan penemuan yang tidak disangka-sangka. Burung telah masuk ke dalam sangkar dengan sendiri. Lydia sendiri yang datang menyerah diri kepadanya! Harith Rafeeq tertawa sendiri sambil mencempung tubuh Lydia yang telah pengsan naik ke tingkat satu bangunan kedai itu, di mana sudah tiga hari dia menyewa rumah itu.
Ruang tamu rumah itu kosong melompong, tiada sebarang perabot melainkan hanya kekotoran dan tompokan debu di lantai simen. Dia terus membawa Lydia ke salah satu bilik membaringkannya di atas lantai yang kotor itu lantas mengunci pintu dari luar. Dia akan terus berada di situ, sehingga Lydia sedar dari pengsan. Malam itu Lydia akan berhadapan dengan orang yang selama ini menjadi misteri, yang akan menghuruharakan lagi hidupnya. Dia akan menjadi malaikat maut yang datang untuk mencabut nyawanya! Harith Rafeeq tertawa sendiri.

“MIRINDA!” Seru Harith Rafeeq melalui telefon. “I dah dapat dia! Sekarang ni dia dalam tawanan I.”
“Bagus.” Jawab Mirinda dengan cepat. “I akan ke sana sekarang.”
“Bila you sampai nanti, call I OK?” Kata Harith Rafeeq.
“Baiklah. I akan ke Hotel Green Valley.”
“Hmmm…OK. okey” Jawab Harith Rafeeq sebelum menutup telefon bimbit handphonenya. Dia bergerak ke bilik di mana dia meletakkan Lydia. Gadis itu masih pengsan. Biarlah dia tidur hingga ke pagi… Bisik hatinya. Sementara itu dia ingin pergi ke rumah ‘ibunya’. Dengan cepat dia menukar rancangan, ingin ke rumah Basyira kerana sudah rindukan wanita itu.
Seperti biasa dia akan menghendap dahulu di belakang rumah untuk memastikan apakah penghuni rumah itu ada. Dia mendapati rumah Basyira gelap gelita menandakan penghuninya tiada berpergian. Ke manakah Ryean Eiman dan Basyira pergi? Bisik hatinya.
Dia terus berjalan ke arah pintu dapur. Seperti biasa menggunakan kunci pendua untuk master key masuk. Dengan pantas dia cepat langsung menutup pintu. Dia menghidupkan lampu dapur, memerhati sekeliling ruang yang kemas. Dia berjalan ke peti ais, mendapati ada kek carrot karot yang tinggal separuh. Hmmmm…. Seleranya memuncak melihat kek tersebut. Dia mengambilnya sedikit, memasukkan ke dalam mulut dan dengan rakus mengunyahnya. Kemudian daun pintu peti sejuk ditutup, dia berjalan pula ke arah kabinet lantas membukanya. Kembali Dia dia menyelerakkan tin-tin yang ada di dalamnya sehingga hatinya puas.
Dia teringat ibubapa angkatnya sangat marah jika barang-barang di rumah berselerak dan dia akan menjadi mangsa mereka melepaskan geram dan marah. Ibubapanya bencikan suasana yang tidak teratur. Setiap barang perhiasan tidak boleh disentuh. Jika ada barangan yang dipecahkannya (walaupun secara tidak sengaja) dia akan dihukum dan dipukul dengan rotan.
Apakah sekarang ibu marah tak kalau aku mulai menysepahkan barang-barang ni ibu di dapur… bisiknya seolah-olah Basyira ada di situ. Setelah puas hati duduk di dapur dan melihat barang-barang yang sudah diselerakkan, dia naik ke tingkat atas. Tempat yang ditujuinya adalah kamar tidur Basyira. Dia menghenyakkan badannya ke atas tilam Basyira yang kelihatan kemas, sambil mata memandang sekeliling. Matanya singgah ke arah jam dinding yang menunjukkan ke pukul sebelas malam. Cepatnya masa berlalu, dia merasa mengantuk. Dia tidak sedar dia telah tertidur di atas katil Basyira…

LYDIA terjaga dan terpinga-pinga melihat sekeliling yang gelap dan sunyi. Dia meraba-raba dalam kegelapan. Apa yang disentuh oleh tangannya adalah dinding batu yang sejuk dan dingin. Spontan dia menjerit dan jeritannya cuma bergema dalam ruang yang sempit itu sahaja. Dia terus bergerak meraba-raba di dalam kegelapan. Airmatanya menitis laju. Dia bingung dan ketakutan tidak tahu di mana dia berada. Tangannya tersentuh daun pintu lantas dengan cepat memulas tombolnya. Pintu itu berkunci dari luar. Dia tidak tahu di mana dia berada. Dia menjerit lagi memukul pintu dengan sekuat tenaga, namun tiada sebarang sahutan.
Tangannya meraba-raba suis lampu. Pantas suis itu ditekan dan dalam masa beberapa saat bilik itu jadi terang. Lydia terjerit lagi apabila mengetahui di mana dia berada, di dalam sebuah bilik kosong yang berdebu. Tiada apa-apa di dalam bilik itu. Ianya benar-benar kosong. Bilik itu amat kotor, debu menyaluti lantai simen. Kesan tapak kasutnya ada di sudut tempat dia terbaring tadi. Dia memerhati bajunya yang sudah dipaliti debu.
“Jahanam!” Jeritnya seorang diri apabila teringat Harith Rafeeq. Kini barulah dia perasan akan suara itu. Suara yang berbisik ke telinganya pada waktu malam kejadian dia hampir-hampir dibunuh. Suara itu adalah suara Harith Rafeeq. Dia tidak menyangka sangka… Benar-benar tidak sangka lelaki kacak itu adalah seorang… Dia takut, amat takut untuk menyebut perkataan itu! Apa yang dia mengerti kini bahawa dia akan mati di tangan Harith Rafeeq! Lelaki itu akan menyelesaikan tugasnya yang tidak dapat diselesaikan dulu!
Dia menyesal! Dia benar-benar menyesal kerana tidak mempercayai Basha! Kini dia harus menunggu ‘maut’ yang semakin hampir. Seluruh tubuhnya lemah longlai, dia tidak dapat berbuat apa-apa selain daripada menunggu sahaja…

HARITH RAFEEQ terjaga pada awal pagi. Sungguh lelap dia tertidur di atas katil ibunya sendiri. Dia tidak menyangka dia akan tertidur di situ. Mujur Basyira tidak pulang. Jika wanita itu pulang malam tadi, pastilah dia akan terus terperangkap. Apa yang hendak dikatakan pada Basyira? Memperkenalkan siapa dirinya sebagai Harith Rafeeq bin Nordin? Atau apa? Dia tidak tahu dan belum merancang untuk berhadapan dengan Basyira. Save the best for last! Bisik hatinya. Dia akan menemui Basyira dan mengakui siapa dirinya kemudian, sebelum dia melarikan diri ke luar negara setelah semua rancangannya berjaya dan dia mendapat duit yang banyak daripada Mirinda.
Dia tahu Nordin masih di hospital. Memang teruk ‘hadiah’ yang diberikannya kepada lelaki itu. Patah riuk anggota penting badannya kena pukul. Mungkin Nordin tidak akan dapat berjalan dengan betul lagi selepas ini. Mungkin tidak akan menjadi ‘kegilaan’ wanita lagi.
Sudah hampir sebulan dia berada di hospital masih belum jua keluar. Dia tidak tahu apa yang akan dilakukannya terhadap Nordin. Tetapi yang pasti dia tidak mudah untuk memberikan kemaafan kepada ibubapa yang tidak bertanggungjawab, yang membuangnya jauh dari pandangan mereka. Mereka telah membenci dirinya sebelum kebencian itu sendiri wujud. Dan kini kebencian itu akan menjahanamkan hidup mereka pula.
Harith Rafeeq mengemas katil Basyira, membetulkan cadar yang kusut kemudian bergerak ke cermin. Dia menyikat rambutnya supaya kemas kemudian terus turun ke dapur. Tiba di hadapan sinki dia berhenti, membuka paip dan mencuci mukanya. Dia melihat di cermin sekali lagi, kemudian bergerak ke pintu dapur lantas membukanya. Dia terperanjat. Terasa luruh jantungnya apabila melihat di hadapan pintu seorang wanita sedang berdiri di situ. Dahinya wanita itu berkerut melihat Harith Rafeeq, mujur juga pinggan yang sedang dipegangnya tidak terlepas.
“Siapa ni?” Dia terus bertanya.
“Nak jumpa ibu ke? Dia tak ada.” Jawab Harith Rafeeq selamba.
“Haaa… Nak hantar kuih ni..” Kata wanita itu sambil menunjuk ke arah pinggan yang terisi dengan kuih talam ubi kayu.
“Hmmm… bagus! Nampak sedap.” Kata Harith Rafeeq menyambut pinggan dari tangan wanita itu lantas mengambilnya sepotong. Dia terus makan.
“Biar saya letak simpan di atas meja.” Katanya sambil bergerak ke meja makan, meletakkan pinggan lantas menutupnya dengan tudung saji.
“Ibu tak ada, barangkali dia ke Kuala Lumpur dengan Abang Ryean.”
“Oh!” Wanita itu nampak terkejut kemudian bertanya; “Awak ni bukan Ryean?” Dia bertanya, memang dia tidak begitu mengenali Ryean Eiman. Amat jarang dia dapat bertemu dengan anak Basyira itu. Ryean Eiman selalu sibuk. Wanita itu meneliti wajah Harith Rafeeq, dia langsung tidak rasa ragu, wajah itu sedikit sebanyak menyalin wajah Basyira sendiri.
“Ohhh… Saya adik Ryean. Harith Rafeeq.”
Wanita itu mengangguk. “Makcik tak tahu pula dia ada dua orang anak. Yalah, dia pun baru aje balik ke kampung ni.” Kata wanita itu lagi dengan ramah. “Lagipun dia tu jarang hendak bercerita hal-hal peribadi. Memang dia tidak suka bercerita dan tidak juga suka mengambil tahu hal orang…”
Makcik memang ramah… Bisik hati Harith Rafeeq. Tapi aku takkan melayan engkau walaupun seminit lagi!
“Maaflah makcik. Saya nak keluar ni, nak cepat pergi kerja.”
“Yalah.” Kata wanita itu lantas berpaling pergi. Dia memerhati Harith Rafeeq mengunci pintu. Harith Rafeeq berharap wanita itu segera pulang. Harapannya terpenuh, wanita itu berlenggang pulang tanpa sebarang kecurigaan di hati.
Huh! Dia menyapu dahi. Lega… Semua ‘lakonan’nya menjadi sempurna. Dia terus berjalan laju ke bahagian belakang rumah. Seperti biasa menuju ke tempat dia menyimpan kereta kemudian terus ke rumah sewaannya untuk melihat keadaan Lydia. Tetapi sebelum itu dia harus singgah untuk membelikan sedikit makanan dan minuman buat gadis yang terkurung itu.


KEPULANGAN Datuk Rustam dari umrah hanya ditunggu oleh pemandunya Pak Man. Tiada Lydia dan Mirinda. Tiada sesiapa melainkan lelaki itu yang menyambut troli begnya ketika dia tiba di ruang legar Lapangan Terbang Antarabangsa Sepang. Datuk Rustam tertanya-tanya kenapakah tiada siapa yang menantinya. Apakah Lydia tidak tahu kepulangannya hari itu?
Wajah Pak Man nampak muram semasa mereka bertemu tadi. Lelaki itu terus menolak troli menghala ke lif. Langkah diteruskan menuju ke medan lapangan letak kereta di bahagian bawah bangunan itu.
“Semuanya sihat?” Datuk Rustam bertanya.
“Al-hamdulillah.” Jawab Pak Man.
“Lydia tak tahu saya balik hari ni?” Tanya Datuk Rustam tenang. Dadanya mulai berdebar-debar sedikit apabila pertanyaan itu tidak mendapat jawapan segera daripada Pak Man.
“Ada berita… berita tak baik datuk.” Kata Pak Man. “Saya rasa elok disampaikan berita tu di rumah saja. Ryean Eiman dengan emaknya ada di rumah datuk. Mereka tunggu datuk balik…”
Dada Datuk Rustam terus berdebar. Dia dapat merasakan sesuatu berlaku kepada Lydia. Rasa hatinya tidak keruan. Perjalanan terasa begitu lambat. Menyesal kerana tidak menaiki ERL LRT tentu sekejap sahaja sudah tiba di rumah. Rasa ingin tahu terus menghambat dirinya sehingga tiba di rumah sejam kemudian.
Ryean Eiman dan Basyira sudah lama menanti di rumah. Mirinda tidak kelihatan. Menurut Pak Man sudah beberapa hari pula dia tidak balik ke rumah itu. Dia juga tidak ke pejabat. Barangkali dia pergi bercuti… Dia tidak pernah memberitahu sesiapa setiap kali keluar dari rumah.
“Assalamualaikum! Apa khabar semua…” Tegur Datuk Rustam sebaik sahaja menjengah masuk.
“Waalaikumsalam.” Jawab Basyira dan Ryean Eiman serentak.
Ryean Eiman bangun menghulurkan tangannya ke arah Datuk Rustam. Basyira hanya tersenyum dan menganggukkan kepalanya ketika bertemu pandang dengan Datuk Rustam.
Datuk Rustam terus duduk di sofa berhadapan dengan Ryean Eiman. Dipandangnya muka lelaki itu yang kelihatan jelas menunjukkan tiada keceriaan langsung.
“Apa yang berlaku?” Dia terus bertanya, tidak dapat membendung resah yang sejak tiba di airport tadi melanda dirinya. Dia tidak tahu apakah yang berlaku. Cuma dia berharap tiada kematian berlaku sepanjang ketiadaannya. Saat-saat seperti ini dia tidak bersanggup kehilangan sesiapa lebih-lebih lagi anak tunggalnya… Satu-satunya zuriat yang dia ada di dunia ini.
Ryean Eiman menarik nafas, dengan nada yang perlahan menceritakan satu demi satu peristiwa yang berlaku kepada Lydia dari awal hingga ke akhir. Datuk Rustam tekun mendengar. Wajahnya berubah-ubah, muram, sedih dan akhirnya beberapa titis airmatanya mengalir jua di pipi.
Basyira memandang penuh pengertian. Memang sukar bagi Datuk Rustam menerima ini semua. Dia juga amat merasai kehilangan Lydia.
“Apa kata pihak polis?” Dia bertanya.
“Pihak polis masih menahan Pakcik Basha. Setakat ini Pakcik Basha memang mengakui yang dia telah membawa Lydia ke rumah di seberang sungai berdekatan jambatan gantung tu dengan tujuan untuk meny nak selamatkan Lydia nya… Tetapi Lydia tak ada di rumah ditemui di si tu.”
Datuk Rustam menggelengkan kepalanya seolah-olah hampir-hampir tidak percaya segala apa yang telah berlaku.
“Kita ke Mentakab sekarang juga… saya nak jumpa Basha.”
Ryean Eiman mengangguk. Mereka bertiga terus bergerak menuju ke pintu.

No comments: