Thursday, June 26, 2008

Antara Dua Hati - Bab 38

Bab 38

“I LOVE YOU.” Bisik Mirinda, matanya semakin layu. Dan dia seperti tidak berdaya lagi untuk terus berada di situ. “Mari kita ke bilik…” Katanya separuh merayu. Ryean Eiman tahu wanita itu semakin mabuk. Dia sengaja membuat Mirinda mabuk, kerana tidak mahu melayani kehendaknya. Dia sudah berjanji tidak akan tergelincir lagi kali ini.
“OK. Mari I pimpin you naik ke tingkat atas.” Kata Ryean Eiman sambil memimpin Mirinda menuju ke lif. Mirinda masih bercakap merepek-repek sehinggalah mereka berada di bilik yang sudah disewanya. Sesekali Ryean Eiman melayannya, untuk mengetahui rahsia yang tersirat. Terkadang orang yang mabuk berkata benar, sebab dia tidak sedar apa yang diucapkannya.
“Mana Lydia?” Tanya Ryean Eiman sambil membaringkan tubuh Mirinda di atas katil. Mirinda memaut tengkuknya, meminta dia bersama di atas katil. Ryean Eiman menolak, perlahan-lahan tangan Mirinda dileraikannya.
“I nak mandi dulu…” Dia memberikan alasan.
“Lydia? You masih ingatkan Lydia bila bersama I?” Kata Mirinda antara mabuk dan tidak. Matanya terbuka luas, kemudian ketawa lepas. “Jangan tipu I Ryean!”
“Taklah… I tak tipu you.” Balas Ryean Eiman. “I mandi dulu OK?” Katanya bergerak menjauhi katil. Dia membuka pintu, ingin meninggalkan bilik Mirinda. Saat itu dia mendengar Mirinda berkata dalam keadaan separuh sedar; “Lydia dah mati! I suruh Rafeeq bunuh dia! Puas hati I...” Mirinda tergelak hingga bergegar seluruh badannya. Matanya terus terpejam, tertidur lelah. Ryean Eiman terkejut, airmukanya berubah. Dadanya berdebar mendengar kata-kata itu… Benarkah apa yang dikatakan oleh Mirinda? Tidak! Jeritnya di dalam hati. Dia tidak boleh percaya semua yang dikatakan oleh Mirinda. Saat itu dia terdengar suara Lydia yang baru keluar dari lif memanggil namanya. Ryean Eiman benar-benar terkejut mendengar suara gadis itu. Dia tergamam, tidak percaya. Apalagi melihat gadis itu berlari ke arahnya.
“Diya?”
Lydia meluru ke arahnya lantas tubuh lelaki itu dipeluk kemas. Namun pelukan itu segera terlerai apabila matanya memanah ke dalam bilik melalui pintu yang masih terus terbuka luas.
Dada Lydia berdebar, dia terus menerobos masuk dan terlihat Mirinda yang terbongkang tidur di atas katil.
“You… bersama Mirinda? Jadi benarlah apa yang dikatakan oleh Harith Rafeeq?”
“Errr…” Ryean Eiman gugup.
Lydia merenung muka Ryean Eiman. Dia menggigit bibir menahan marah.
“Tak… Tak! Jangan salah sangka! I cuma hantar dia ke bilik, sebab dia mabuk.” Kata Ryean Eiman. “Tolonglah percaya!”
Lydia menggeleng-gelengkan kepala.
“I tak sangka!”
Airmatanya berjuraian perlahan. Rupa-rupanya memang selama ini Ryean Eiman curang. Dia punya hubungan sulit dengan ibu tirinya! Selama ini dia hanya curiga… Tetapi kecurigaan itu kini telah menjadi nyata! Lydia berpaling sambil menyeka airmatanya. Laju dia berlari ke arah bilik papanya, sambil menahan sebak yang meruntun dada.
“Diya! Diya!!!” Ryean Eiman terus memanggil dan mengejarnya hingga ke depan pintu. Namun pintu ditutup kuat di hadapan mukanya.

HARITH RAFEEQ meracau-racau tidak menentu kemudian terjaga. Dia benar-benar terkejut kerana Lydia tiada di dalam bilik itu. Dia terlompat. Aduh! Gila… Serunya sambil memegang kepalanya sendiri. Dia telah terlalai. Mengapa dia harus mabuk? Namun nasib baik dia cepat pulih dan siuman kembali.
Harith Rafeeq berlari ke pintu depan yang terbuka luas. Lydia dah lari! Ke mana dia lari? Ke mana? Dia berpusing-pusing tidak menentu di bawah cahaya lampu di tepi jalan. Mesti dia menuju ke jalan utama. Harith Rafeeq buru-buru lari mendapatkan keretanya yang diparkir di tepi bangunan yang agak tersorok. Dia amat bijak menyembunyikan keretanya. Dia sudah pun menukar cat kereta beberapa hari yang lalu. Kini keretanya berwarna merah menyala. Dia turut menukar nombor plet kereta. Dia kembali menggunakan nombor plet asal kereta itu. Kereta itupun dibeli bukan atas namanya. Dia amat berhati-hati!
Dia memandu tidak menentu mencari. Tetapi tidak menemui apa yang dicari. Dia berpusing lagi beberapa kali di kawasan yang lain. Lantas berhenti di hadapan Reno’s Pub. Malam sudah semakin larut dan pub itu sudah pun tutup kerana tidak ramai pelanggan. Saat itu dia terpandang beberapa buah kereta peronda polis menghala ke jalan menuju ke rumah yang disewanya. Dia terkejut. Bunyi siren kereta peronda itu membingit memecah suasana sepi kawasan itu.
Celaka! Bisiknya. Rupa-rupanya Lydia sudah pun melaporkan segalanya ke balai polis. Dia tidak selamat lagi di situ. Harith Rafeeq memecut laju menghala ke jalan highway. Dia mesti meninggalkan daerah itu secepat mungkin. Dia tidak boleh berada di situ. Dia mesti lari sebelum segalanya terlambat. Nampaknya identiti dirinya sudah terdedah. Dia tidak mahu tertangkap! Namun malang nasibnya… kira-kira 2 kilometer dari taman industri terdapat sekatan jalanraya yang dijalankan oleh polis daerah itu.
Harith Rafeeq tidak dapat mengelakkan diri. Dia terpaksa memberhentikan keretanya. Dadanya berdebar tetapi dia pura-pura tenang. Apabila kad pengenalan dan lesennya diminta dia terpaksa menghulurkannya. Anggota polis itu menyuluh kad pengenalan dan kad lesennya. Dia menganggukkan kepalanya beberapa kali.
“Encik… Tolong ke tepi.” Katanya menunjuk ke arah tepi jalan.
Harith Rafeeq menekan minyak, melepaskan cluth dan menukar gear. Dia terus memecut selaju yang mungkin. Tindakannya itu mengejutkan polis yang sedang bertugas. Dia segera menghubungi rakan setugas meminta kereta Harith Rafeeq segera dikejar.
“Suspek melarikan diri dengan sebuah BMW merah, plet nombor…”
Siren kereta peronda itu terus berbunyi kuat. Beberapa buah kereta peronda di belakang terus mengejar. Harith Rafeeq sedar keretanya dikejar. Dia terus memecut tidak peduli lagi pada keselamatan diri. Perkara terpenting adalah melarikan diri daripada kereta peronda yang mengejarnya. Namun tiba di satu selekoh dia gagal mengawal kenderaannya. Keretanya terbabas, terbalik beberapa kali sebelum melanggar pokok di tepi jalan. Dia tidak tahu apa yang berlaku seterusnya.

No comments: