Thursday, June 26, 2008

Antara Dua Hati - Bab 35

Bab 35

TELINGANYA menangkap bunyi orang membuka pintu walaupun amat jauh. Dia terus berdiri di tepi pintu, cuba untuk mengintip daripada celah-celah ensil tetapi tidak dapat melihat apa-apa. Dia tidak mendengar suara orang bercakap. Dia hanya mendengar pintu dibuka dan ditutup diikuti bunyi derap kasut mendekati pintu bilik itu. Pintu biliknya terbuka perlahan.
Lydia terus menerkam ke arah Harith Rafeeq memukul lelaki itu dengan sekuat tenaga dan menjerit-jerit. Lelaki itu berdiri tenang sahaja, memandang dengan wajah selamba. Langsung tidak meninggalkan sebarang kesan akibat pukulan bertubi-tubi di dadanya.
Akhirnya Lydia kepenatan. Dia memang tidak mempunyai tenaga yang cukup. Badannya lemah ditambah pula dengan kesusahan yang menimpa dirinya. Harith Rafeeq menolaknya dengan hanya sebelah tangan, dia terus jatuh terjerembab ke lantai, tidak dapat bangun lagi. Punggungnya terasa sakit akibat terhentak kuat ke lantai.
Lydia menjerit-jerit lagi kali ini tidak sekuat tadi. Segala kata nista dan maki hamun terlontar dari bibir. Harith Rafeeq terus selamba meletakkan makanan dan minuman di hadapannya. Lydia memerhati sahaja dan tidak lama kemudian dia menendang makanan dan minuman itu jauh darinya.
“Apa yang engkau hendak? Mengapa engkau kurung aku di sini? Mengapa? Siapa yang suruh engkau bunuh aku?uu…”
Harith Rafeeq memandangnya tenang sambil kepalanya tergeleng-geleng. “Bertenang.”
“Bertenang? Kau gila nak suruh aku bertenang? Aku tak sangka semua ni ianya adalah perbuatan engkau! Siapa yang upah engkau… siapaaaaaaaa???”
“Diammmmm!” Tengking Harith Rafeeq dengan kuat. “Engkau sengaja buat aku marah. Kalau aku hilang sabar, sekarang juga aku tembak kepala engkau hingga berkecai.”
Lydia terdiam mendengar kata-kata Harith Rafeeq. Dia mulai takut. Lelaki itu memang bukan sembarangan. Dia tahu siapa lelaki itu kini… seorang pembunuh upahan, tetapi siapakah yang mengupahnya?
“Kau nak tahu segala-galanya ya?” tanya Harith Rafeeq. “Baiklah aku akan cerita. Tapi apa yang aku dapat??” Dia bertanya sambil matanya memerhati ke arah tubuh Lydia yang terlindung di sebalik seluar dan baju yang melekat di badan.
Lydia memeluk tubuh, dia takut dengan apa yang bersarang di dalam tempurung kepala Harith Rafeeq sama dengan apa yang difikirkannya saat itu.
Harith Rafeeq datang mendekat, dia memegang pipi Lydia dengan sebelah tangannya. Muka Wajah gadis itu terdongak. Matanya memandang tajam ke dalam mata Harith Rafeeq, tiba-tiba dia meludah ke arah muka lelaki itu.
Harith Rafeeq terkejut. Dia menyapu mukanya yang dipaliti airliur Lydia. Dia merasa marah dan tercabar. Ditamparnya muka Lydia kiri dan kanan, kemudian ditolaknya tubuh gadis itu ke lantai. Tubuh Lydia menggigil. Harith Rafeq berdiri, membuka tali pinggang dan butang seluarnya. Namun tindakannya itu terhenti kerana handphonenya berbunyi. Harith Rafeeq lantas menyeluk poket seluar.
“Engkau bernasib baik!” Katanya dengan muka yang membendung kemarahan.
Dia tersenyum semasa melihat nama yang terpapar di skrin. “Boss aku dah call. Tapi jangan ingat aku takkan teruskan niat aku. Bodoh!!!” Dia menengking lantas berjalan ke pintu dan menutupnya dengan pantas. Pintu dikunci semula dari luar.
Lydia memerhati dengan hati pilu dan sedih. Airmatanya berjuraian ke pipi dibiarkan sahaja. Dia terus menangis… Tangisan pilu yang hanya didengari telinganya sendiri. Menangisi nasibnya yang malang. Dia tidak tahu apakah dia akan bertemu semula dengan papanya, Basyira dan Ryean Eiman.
Perlahan-lahan dia kembali mengingati pertemuan pertama antaranya dengan Harith Rafeeq. Mirinda yang membawa lelaki itu ke site, memperkenalkan dia sebagai seorang arkitek yang akan berkhidmat di syarikat Datuk Rustam. Apakah Mirinda punya kaitan dengan ini semua… Atau hanya satu kebetulan lelaki itu adalah teman Mirinda?

“BAGAIMANA MACAMANA keadaan dia?” Tanya Mirinda.
“Dah sedar. Dia marah-marah, meludah muka I. Nasib you call tadi, kalau tidak I dah ratah-ratah tubuhnya.” Kata Harith Rafeeq masih lagi geram.
Mirinda ketawa sahaja. “You ke mana semalam? I tiba lebih kurang jam 12 tengahmalam. Telefon call you tapi dah tutup.”
“Oh! I tertidur. Letih sangat, langsung terlupa janji nak jumpa you malam semalam.”
“OK. Kita boleh jumpa sekarang. I tunggu you kat bilik.”
“OK… I pun belum mandi. Elok balik relaks dan fikirkan langkah seterusnya.”
Talian diputuskan dan Harith Rafeeq meninggalkan rumah itu tanpa menoleh ke belakang.

“KAMI akan ke IPD Mentakab, tapi sebelum tu hantar ibu balik dulu.” Kata Ryean Eiman. “Mungkin lama di balai tu nanti, jadi ibu tak adalah penat menunggu.”
Basyira mengangguk. “Hantarlah ibu balik tapi kalau ada sebarang perkembangan terbaru tentang Lydia, cepat-cepat call ibu.”
Ryean Eiman mengangguk.
Basyira masuk ke dalam rumah melalui pintu hadapan. Seperti biasa dia akan terus ke dapur. Itulah tempat pertama yang akan dituju setiap kali balik dari berjalan. Banyak kerja di dapur. Pakaian yang dicuci semalam belum dijemur, terperuk di dalam mesin basuh. Jam Hari pun sudah petang, jadi pakaian itu tidak akan sempat kering. Esok sajalah dia membereskannya… Bisik hati Basyira.
Tiba di dapur dia terkejut melihat keadaan yang berselerak. Tin-tin susu, biskut dan sardin ada di atas kabinet. Tin biskut di atas meja terbiar langsung tidak ditutup dan semut umpama soldadu kecil berbaris masuk ke dalam tin. Dia menggelengkan kepalanya tidak percaya. Bukankah pada hari dia meninggalkan rumah itu, dia telah mengemasnya? Tidak mungkin Ryean Eiman yang melakukan ini semua kerana dia dan anaknya itu bersama-sama pergi ke Kuala Lumpur, bermalam di rumah Datuk Rustam. Kemudian pagi itu menunggu kepulangan Datuk Rustam yang baru tiba dari Makkah. Seterusnya petang baru kembali ke rumah.
Aneh… keluhnya seorang diri, dadanya berdebar-debar. Dulu dia fikir Basha yang masuk ke dalam rumah, menceroboh bilik tidurnya dan mencuri manuskripnya yang belum siap… Tetapi sekarang Basha berada di dalam lokap polis. Sudah sehari semalam ditahan! Ada orang lain yang masuk ke rumahnya… Itulah kesimpulan yang dibuatnya. Kesimpulan yang begitu mendadak. Tetapi siapa?
Dia membuka tudung saji dan terlihat sepinggan kuih talam ubi kayu. Siapa yang hantar kuih ni? Milah? Zainon atau Lina? Tak mungkin! Dia menggelengkan kepalanya. Memang ada orang di rumahnya semalam… tetapi siapakah di antara mereka yang telah pun menemuinya?
Dia berlari ke rumah Milah. Termengah-mengah dia berlari meredah kebun pisang di belakang rumah. Dia merentas pula kebun sayur kepunyaan Milah, barulah tiba di perkarangan dapur jirannya itu. Puas dia meneriakkan nama Milah tetapi tiada sahutan. Rumah Milah tidak berorang, menandakan keluarga Milah tiada di rumah.
Dia berlari pula ke rumah Zainon. Zainon ada di rumah sedang memasak goreng pisang di dapur.
“Apa hal?” Tanya Zainon hairan melihat Basyira yang termengah-mengah.
“Engkau ada datang ke rumah aku pagi tadi, hantar kuih?”
Zainon menggeleng. “Tak ada. Dah lama tak ke rumah engkau.” Jawabnya.
“Hmmm… Tak apalah.” Basyira terus meninggalkan rumah Zainon. Dia pergi pula ke rumah Lina. Lina juga menafikan ada datang ke rumahnya.
Siapa lagi? Siapa yang rajin menghantar kuih ke rumahnya? Sejak pulang, tidak pernah orang menghantar apa-apa kepadanya. Mengapa pada hari dia tiada di rumah, ada pula orang yang rajin menghantar kuih. Dan mengapa pula orang itu tidak datang lagi setelah dia pulang?

“BASHA, abang mohon kepada engkau tolong ceritakan perkara sebenarnya, Basha…” Kata Datuk Rustam, merayu. Wajah Basha direnungnya. “Kalau selama ini kau marah pada abang… Maafkanlah abang. Abang akan tunaikan apa saja permintaan engkau. Pasal tanah dan rumah tu… Kita berunding semula dengan baik. Abang dah tak kisahkan harta dan duit. Yang penting abang mahu Lydia selamat.”
“Abang, demi Allah bang. Saya aku bersumpah! Abang percayalah pada aku saya. Saya Aku bawa dia lari dari hospital bukan bertujuan untuk menculiknya. Tidak. Demi tuhan. Saya ingin menyelamatkannya. Memang ada orang yang hendak membunuhnya, membunuh abang ataupun Syira. Orang itu selalu mengintip rumah Syira. Itulah yang saya katakan pada dia dan pihak polis tetapi tiada siapa pun percaya…”
“Pada malam tu, saya keluar nak carikan Lydia ubat. Manalah saya tahu, dia akan hilang. Jika saya tahu saya takkan tinggalkan dia walaupun seminit. Saya hanya menunggu kepulangan abang, saya berniat nak telefon abang sebaik sahaja abang tiba… Tetapi lain pula yang terjadi.”
Datuk Rustam termenung. Dia percaya pada kata-kata Basha. Malah Basha telah bersumpah dengan nama Allah. Datuk Rustam mengangguk.
“Jika benarlah ada orang lain yang diupah supaya memburu kami anak beranak, memang kami dalam bahaya.” Kata Datuk Rustam teringat semula peristiwa yang menimpa dirinya. “Tapi siapakah orang itu tidak dapat dipastikan lagi. Saya yakin orang itu tentu ada kaitannya dengan keluarga saya…”
“Mirinda…” Kata Ryean Eiman. “Mana Mirinda? Dah lama tak nampak dan tak dengar apa-apa berita tentang dia darinya.”
Datuk Rustam mengangguk. “Dia sibuk. Entah apa yang disibukkannya!”
“Basha, abang akan usaha supaya engkau dibebaskan.” Kata Datuk Rustam sebelum meninggalkan lokap. Basha mengangguk.
“Saya rasa sepupu saya tu bercakap benar.” Kata Datuk Rustam kepada Inspektor Jamaludin. “Memang ada pihak lain dalam hal ini. Basha tu takkan bertindak ganas macam ni. Jauh sekali hendak menyerang dan membunuh orang. Walaupun kata-katanya kadang-kadang agak kasar tetapi hatinya baik.”
Inspektor Jamaludin mengangguk. “Baiklah. Kita boleh bebaskan dia tetapi dibawah pengawasan. Lagipun dia pernah berkhidmat di sini…”
Datuk Rustam mengangguk. Dia tidak tahu ke mana lagi hendak dituju. Dia benar-benar buntu. Saat itu terdengar suara azan daripada masjid berhampiran IPD tersebut. Dia memandang Ryean Eiman, mengajak lelaki itu menunaikan salat asar di masjid. Ryean Eiman bersetuju. Selepas menunaikan salat, mereka mencari hotel untuk Datuk Rustam menginap.
Ryean Eiman membuat keputusan untuk menemani Datuk Rustam. “Biar saya temankan datuk tidur di sini. Saya bimbang sekiranya terjadi apa-apa pada datuk. Dahlah Lydia hilang tanpa berita… Kadang-kadang saya terasa saya turut bersalah. Kalau saya tunggu Lydia malam tu di hospital, takadalah dia mengikut Pakcik Basha pergi dan tidaklah terjadi hal ini kepadanya.”
“Jangan menysalahkan diri sendiri Ryean. Perkara dah nak berlaku bagaimana kita elakpun pasti akan berlaku juga.” K atanya sambil menepuk bahu Ryean Eiman.
“Saya setuju kamu bersama saya di sini, sekurang-kurangnya malam ni kita boleh fikirkan apa yang akan kita buat esok. Di mana dan siapa yang hendak dihubungi.” Kata Datuk Rustam dengan suara yang tenang biarpun sebenarnya dadanya cukup sebak mengenang anak gadisnya yang hilang.
“Betul juga. Mengapa tidak datuk cuba Datuk hubungi Mirinda…”
Datuk Rustam seperti baru teringat pada isterinya itu lantas dia mencapai telefon dan mendail nombor telefon Mirinda. Dia mendapati panggilannya tidak berjawab. Dia meletakkan telefon sambil mengeluh berat. Ke mana sebenarnya Mirinda pergi dan apa yang sedang dilakukannya?

MIRINDA menolak pinggannya ke tepi, setelah isi di dalamnya habis. Dia memandang Harith Rafeeq yang masih makan dengan penuh berselera. Dia berhasrat hendak ke rumah tempat Lydia ditahan dan bersemuka dengan gadis itu tetapi Harith Rafeeq menghalangnya.
“Jangan jadi bodoh!” Kata Harith Rafeeq.
“Apasalahnya? Dia pasti akan mati kan? I nak tunjukkan kepadanya dia bahawa yang dia akan gagal memiliki Ryean Eiman. Dia juga tidak akan mewarisi sebarang harta dari bapanya. Apa yang sedang dihadapinya sekarang… adalah malaikat maut.”
Harith Rafeeq diam, dia terus makan.
“Bila ini semua selesai, I dah dapat duit banyak dan syarikat tu dah jadi milik I. Bukan hanya syarikat, Ryean Eiman juga akan kembali kepada I bila Lydia dah tak ada tiada…”
Rupa-rupanya itulah tujuan Mirinda… Ingin mendapatkan semula cinta Ryean Eiman. Apakah istimewanya lelaki itu? Bisik hati Harith Rafeeq geram. Dia mencucuk daging di pinggan dengan penuh geram lantas memasukkannya ke dalam mulut. Dikunyah dengan rakus.
Mirinda ketawa. “Lelaki tu akan jadi milik I buat selama-lamanya.”
Harith Rafeeq pura-pura tidak peduli, dia terus menghabiskan minuman dan memanggil pelayan untuk menyelesaikan bil.
“Lebih baik you balik ke KL. Mungkin datuk dah balik dari umrah.” Katanya. “Lebih baik you sambut hubby you daripada fikirkan tentang lelaki lain…”
“Hei… sayang. Mengapa tak boleh pula I fikirkan lelaki lain? Satu-satunya lelaki yang bertakhta di hati I hanya Ryean Eiman.”
“Jadi… I ni apa? Kan kita dah pernah tidur bersama.”
Mirinda hanya gelak. Dia bangun berjalan mendahului Harith Rafeeq menuju ke pintu.

“IBU! Malam ni saya tak balik ke rumah. Saya tidur di hotel menemani datuk. Tak apa-apakah ibu tinggal seorang?”
Basyira diam mendengar kata-kata Ryean Eiman. Walau bagaimana pun dia tidak akan mempamerkan rasa takut. Dia tidak sepatutnya gentar. Selama ini dia memang tinggal sendiri di rumah itu, tiada apa-apa pun berlaku. Tetapi setelah dia menyedari ada orang yang masuk ke rumah dengan bebas, dan tiada pula berlaku pecah pintu ataupun tingkap, dia harus merasa takut.
Namun dia tiada tempat hendak pergi, selain daripada terus tinggal di rumahnya itu. Dia bersedia menghadapi sebarang kemungkinan. Kalau sudah ajal, tiada sesiapa pun yang dapat mengelak darinya. Apa yang harus dilakukannya sendiri malam ini?
Dia kembali menghadapi komputer selepas salat isyak. Pertama kali dia makan malam di dalam bilik. Dia membawa dulang berisi nasi, sup sayur dan ikan goreng lantas meletakkannya di atas meja kerjanya yang terletak menghadapi tingkap. Dia juga membawa flash kecil berisi air panas berserta dengan susu. Dia tidak akan turun lagi ke tingkat bawah. Namun lampu dapur sengaja dipasang. Dia menyendal bahagian bawah tombol pintu dengan kerusi dan di atas kerusi itu diletakkannya pula sebiji tin biskut yang sudah kosong. Sekiranya orang masuk, dia akan terdengar bunyi kerusi dan tin terjatuh ke lantai. Tetapi dia terlupa menyendal pintu hadapan.
Basyira menulis sehingga pukul 1 pagi. Dia cuba menyudahkan novel keduanya itu. Sudah lama juga dia tidak menyambung penulisannya. Kali ini dia mulai bercerita tentang sejarah ‘kecurangan’nya terhadap suaminya. Dia kembali mengalirkan airmata di saat dia menulis semula peristiwa dia menyerahkan anaknya kepada jiran Kak Jun di kampung wanita itu.
Ceritanya akan berakhir tidak lama lagi. Dia hanya akan menulis dua atau tiga bab terakhir sebelum menamatkannya. Bagaimanakah penghujung kisah ini? Bisiknya sendiri. Apakah dia akan mencari anaknya itu dan Nordin menerima anak itu dengan rela. Ryean Eiman juga harus menerima kenyataan bahawa dia bukanlah anak tunggal tetapi mempunyai seorang adik lelaki!
Basyira tidur setelah meminum susu. Semoga susu itu akan memberikan dia tidur yang lena. Dia tidak mahu mengingati apa-apa lagi. Dia mahu tidur dengan nyenyak tanpa sebarang gangguan.

TEPAT pukul empat pagi, kelihatan sesusuk tubuh menghampiri rumah Basyira lantas bergerak ke pintu dapur. Dia mengeluarkan kunci, cuba membuka pintu tetapi tidak berjaya. Pintu itu terasa ketat dan tidak dapat ditolak. Dia terus mengelilingi rumah akhirnya tiba pula di pintu hadapan. Dia cuba pula membuka pintu hadapan. Berjaya! Akhirnya dia dapat masuk.
Dia tahu Ryean Eiman tiada di rumah. Dia tahu segala yang berlaku! Datuk Rustam bersama Ryean Eiman tidur di hotel, sementara Basyira tinggal seorang diri. Dia telah mengintip Basyira sejak jam 12 malam tadi lagi. Setelah keadaan tenang barulah dia menghampiri rumah itu.
Dia berjalan ke dapur dan melihat pintu dapur yang disendal dengan kerusi dan ada tin biskut kosong di atasnya. Ibu… Dia menggelengkan kepalanya. Ibu memang pandai! Ibu tahu aku akan datang! Tapi aku lebih bijak daripada ibu…
Dia terus berjalan naik ke tingkat atas, menuju ke kamar Basyira. Dia masuk perlahan-lahan. Dilihatnya Basyira sedang tidur, selimut menutup seluruh tubuh. Kelihatan Basyira tidur tidak begitu nyenyak, tubuhnya bergerak-gerak dan mulutnya terkumat kamit.
Kenapa ibu? Ibu bermimpi ngeri ke?… Kata Ujar Harith Rafeeq sambil terus merenung wajah Basyira dalam cahaya yang samar-samar di dalam bilik itu. Tiba-tiba Basyira terjaga. Dia menggosok-gosok matanya beberapa kali. Dia terlihat bebayang orang yang berdiri di hujung katil. Spontan tangannya mencapai suis lampu tidur di tepi katil. Lampu menyala dengan cepat. Lelaki yang berdiri di hujung katilnya hanya berdiri tegak, menanti cahaya menyimbah mukanya yang memakai topeng seperti batman.
“Siapa kauuu…?” Suara Basyira bergetar, diselubungi ketakutan. Seluruh tubuhnya rasa dingin dan dadanya terus berdebar-debar dengan pantas laju.
“Aku?” Jawab lelaki itu dengan nada suara yang tenang.
“Kau lupa siapa aku?”
“Aku tak kenal engkau. Mengapa kau masuk ke rumah aku? Apa yang engkau nak?” Tanya Basyira.
“Hanya untuk berjumpa dengan engkau…” Jawab lelaki itu lagi.
“Mengapa? Aku tak kenal engkau. Aku tak pernah berhutang apa-apa dengan engkau. Pergi dari sini sebelum aku menjerit.”
“Jeritlah. Aku tahu kau tinggal seorang…”
Lelaki itu memang tahu segala-gala tentang dirinya dan apa yang berlaku di sekelilingnya. Basyira mengerti kini, bahawa lelaki itu memang menyimpan dendam padanya lantas melibatkan orang-orang yang disayanginya. Dia sengaja hendak menyusahkan Basyira. Basyira merasakan peluh dingin sudahpun merenek di dahinya.
Siapakah dia? Mengapa dia hendak menyusahkan hidupku? Tanya hati Basyira bertalu-talu.
Lelaki itu ketawa. “Kau lupa? Kau lupa pada aku yang engkau buang dan berikan kepada orang lain? Kau humban aku ke neraka dunia supaya engkau terus hidup senang lenang…” Katanya dengan suara yang garau dan keras.
“Ya Allah!” Basyira terkejut.
Harith Rafeeq membuka topeng yang membalut muka.
“Macamana ibu?” Katanya sambil tertawa. “Gembira tak berjumpa semula dengan anak yang kau buang dulu?”
“Harith…. Harith Rafeeq?” Basyira merasa kepalanya berpusing-pusing tidak menentu. Dia seperti hendak pitam. Basyira memejamkan matanya, air hangat membuak perlahan daripada kelopak matanya yang tertutup rapat.
Apabila dia membuka mata semula dia mendapati Harith Rafeeq telah tiada lagi di bilik itu.

No comments: