Tuesday, August 5, 2008

Episod Cinta Luka Bab21-35#

Bab 21

LELAKI dengan suit putih bertali leher merah hati beberapa kali sudah menjeling padanya, namun Zuraidah buat tidak tahu sahaja. Dia tidak pasti samada Dato’ Hakim perasan ataupun tidak aksi nakal lelaki itu. Sebetulnya dia tidak perlu menjaga hati Dato’ Hakim. Biarlah sesiapa pun yang ingin menggodanya, tidak akan dia layan sama sekali. Walaupun Dato’ Hakim kini adalah manusia yang penting dalam hidupnya tetapi dia tidak pernah memberikan cinta. Tidak. Cinta sudah lama hilang dari hidupnya. Dia sukar menerima cinta daripada seorang lelaki. Alangkah ironi hidup yang dia lalui kini. Dia bagaikan sedang menyusuri jalan yang pernah ditinggalkan oleh Marissa.
Dia benar-benar hidup dalam kemewahan setelah ketiadaan Marissa. Dia hidup mewah bukan dalam sekelip mata. Wang Marissa dibahagi-bahagikannya dengan wajar mengikut pemikirannya. Dia mengirim sedikit wang kepada ibu Marissa, memberitahu tentang kematian gadis itu. Namun dia tidak pernah memberikan alamat rumah. Hanya sedikit berita penting yang perlu diketahui oleh wanita itu.
Perhiasan Marissa dia jual semuanya. Hanya tinggal seutas kalung yang diminatinya. Kalung itu pun hanya sekali sekala sahaja dipakai. Wangnya dia sedekahkan ke rumah anak-anak yatim. Setiap tahun pula dia memberikan lebih kurang RM500.00 ke masjid, dengan ingatan dan doa semoga Marissa tetap aman di sana.
Baki wang Marissa digunakannya untuk menyambung pelajaran. Dia terus tinggal di rumah Marissa. Dia dapat berjimat cermat dengan terus tinggal di situ secara percuma. Rumah itu memang kepunyaan Marissa dan tidak pernah dipindah milik kepadanya. Zuraidah pun tidak ingin menjadikan rumah itu miliknya. Jika dia berhasrat hendak meninggalkan rumah itu masa kelak, dia akan menyerahkannya kepada yang berhak iaitu ibu Marissa.
Dato’ Hakim pernah menawarkan rumah untuknya tetapi dia menolak. Dia tahu niat yang tersirat di hati lelaki itu. Dia lebih bijak dalam soal ini. Dia tidak akan terjebak. Masih diingatnya dengan jelas Marissa pernah berkata; “Kalau kau sudah memasuki dunia aku, sukar untuk kau mencari jalan keluar. Memang tiada jalan keluar apabila sudah terjerat dalam perangkap lelaki.”
Dengan kegigihan dan kerajinannya menimba ilmu dia berjaya menggenggam ijazah. Dia belajar luar kampus selama tiga tahun. Kini dia bukan lagi setiausaha kepada Dato’ Hakim, tetapi memegang jawatan yang lebih baik daripada seorang setiausaha. Dia seorang pengurus bahagian pemasaran, memiliki jabatan dan orang bawahannya sendiri. Keyakinan diri semakin teguh, kekuatan mental dan fizikalnya tidak perlu diragui.
Hubungannya dengan Dato’ Hakim terus berjalan dengan mulus. Di kalangan kawan-kawan Dato’ Hakim, mereka menganggap dia kekasih lelaki itu. Namun hatinya selalu menafikan. Mungkin di pihak Dato’ Hakim, dia memang seorang kekasih. Dia melayani lelaki itu dengan mesra dan manja. Mereka bekerja bersama, selalu makan malam atau makan tengahari bersama, bercuti bersama tetapi tidak pernah tidur bersama. Tidak pernah lagi selepas sekali dia terjebak di Jakarta dahulu!
Bukan Dato’ Hakim tidak merayunya. Puas Dato’ Hakim berlutut di hadapannya tetapi dia tetap dengan prinsip hanya menginginkan satu perhubungan yang halal. Dia bukan Marissa dan tidak akan jadi seperti Marissa. Jika Dato’ Hakim menghormati pendiriannya dan mahukan hubungan mesra berterusan, dia mahu lelaki itu mematuhi syaratnya itu. Lelaki itu yang memang sudah tergila-gilakannya menurut sahaja.
Dia juga tidak pernah meminta komitmen daripada lelaki itu. Dato’ Hakim selalu menyatakan dia seorang perempuan yang aneh, lain daripada perempuan lain. Perkahwinan dan anak-anak bukan impiannya. Impian itu sudah lama berkubur bersama hilangnya lelaki yang dicintai. Lima tahun berlalu penuh dengan perubahan demi perubahan. Bukan hanya dari segi kewangan tetapi juga pada rupa parasnya. Dia yakin sesiapa juga yang pernah dia kenal dahulu kini tidak mengecamnya lagi sekarang.
Kulitnya yang dulu agak gelap kini putih melepak. Dia telah melakukan rawatan pemutihan kulit. Setiap minggu pasti dia mengunjungi spa dan salon bagi memastikan penampilannya sentiasa cantik, rapi dan berseri-seri.
“You kenal pada lelaki yang pakai suit putih tu?” Tanya Dato’ Hakim tiba-tiba, sambil menjentik puntung rokoknya di dalam astray. Jamuan makan malam sudah selesai, kini dihidangkan kopi dan manisan pula. Acara malam itu baru bermula. Di atas pentas seorang menteri sedang berucap. Perbualan di meja mereka terus terhenti apabila menteri itu naik ke pentas. Namun Dato’ Hakim terus berbicara, separuh berbisik padanya; “He likes you.”
“Mengarutlah!” Zuraidah menafikan. Dia memang tidak kenal langsung pada jejaka itu. Tidak pernah menemuinya di mana-mana.
“Betul. I perasan dia asyik pandang ke sini saja sejak tadi. I rasa dia makan pun tak kenyang.”
“Biarlah… Dia ada mata, biarlah dia pandang. Tak kena cukai pun!”
“You semakin cantik, masih muda belia…” Ungkap Dato’ Hakim. “I takut suatu hari nanti I akan kehilangan you.”
“Kita memang akan kehilangan, tidak kira mahu ataupun tidak.” Balas Zuraidah. “Kita semua akan mati. Tak tahu siapa yang akan mati dulu. Kalau I mati dulu, dah tentu you akan kehilangan I, Kim.” Kata Zuraidah dengan wajah serius.
“You tahu diri dan pandai ingat pada kematian. Memang orang yang takut mati, sebenarnya sudah pun mati.” Dato’ Hakim bersuara, separuh menyindir separuh tidak. Zuraidah pura-pura tidak tahu sahaja. Dia menepuk tangannya apabila melihat menteri sudah turun dari pentas. Dia sendiri tidak tahu apa yang diucapkan oleh menteri itu. Tidak penting! Bisik hatinya. Perkara paling penting sekarang adalah menikmati hidup yang menyenangkan. Tiba-tiba satu kebimbangan bergayut di tangkai hatinya. Dia berada di bumi yang pernah dia pijak satu masa dulu. Ada kenangan yang tidak mudah dilupakan di sini.
Pentas kini dipenuhi dengan para penari yang mempersembahkan tarian tradisional Negeri Pahang. Tarian itu memukau semua tetamu yang hadir di dewan makan yang luas itu. Zuraidah mengambil kesempatan melihat ke arah lelaki yang dikatakan asyik memandangnya. Apakah dia masih mencuri-curi pandang?
Pandangan mereka bertaut lama. Nakal! Bisik hati Zuraidah. Lelaki itu tersenyum dari jauh. Zuraidah membalasnya mesra. Kemudian menjeling Dato’ Hakim yang khusyuk melihat para penari yang riang melenggang lenggok di atas pentas mengikut irama muzik dan nyanyian lagu Joget Pahang.
Acara malam itu diteruskan dengan nyanyian dan tarian yang mengasyikkan. Namun Zuraidah tidak begitu terhibur. Sejak datang ke Kuantan petang tadi, jiwanya gelisah. Ada seribu macam rasa yang bermukim di hatinya kini. Semua peristiwa lama bagaikan berputar kembali. Oh! Tuhan… Dia tak sanggup untuk terus berada di situ. Ingin rasanya dia terbang balik ke Kuala Lumpur semula malam itu juga. Tapi seminar akan bermula esok. Dia tidak boleh balik!
“Kim, I nak balik ke hotel. Kepala I tiba-tiba pening.”
Dato’ Hakim mengangguk.
Zuraidah terus bangun, menghayun langkah dengan gaya penuh sensasi. Malam itu dia mengenakan dress renda hitam yang cantik. Dia lihat pintu dewan bertutup rapat, menandakan tetamu akan terus berada di dalam dewan itu sehingga persembahan habis. Namun dia tidak sabar untuk pulang. Benarkah dia mahu pulang hotel yang disewanya di pinggir Teluk Cempedak itu? Atau dia diamuk rindu untuk kembali ke rumah tempat dia dilahirkan?
Dia menolak daun pintu, menerjah keluar. Angin dingin di luar dewan itu menyapa bahunya yang terdedah. Terasa dingin. Dia berjalan laju menuju ke parking lot. masuk ke kereta lalu terus bergerak pergi. Dia memandu laju melalui jalan yang sudah biasa dilaluinya suatu masa dulu. Dia tidak tahu mengapa dia harus pergi ke situ dan bukannya mengunjungi rumah Idora.
Jalan itu masih tetap sama. Begitu juga dengan rumah penuh kenangan, di mana dia pernah menghabiskan masanya dengan Syed Faiez hingga ke pagi. Tiada perubahan pada rumah itu. Dia berhenti di seberang jalan, memerhati ke arah rumah yang nampak gelap dan suram. Dalam kesuraman malam itu dapat juga dia melihat sebuah kereta tersadai di bawah porch.
Kereta Syed Faiez agaknya… bisik Zuraidah. Dia tidak menyangka hatinya jadi rindu untuk melihat wajah itu lagi. Sekian tahun dia tidak pernah digigit rasa rindu seperti malam ini. Malah dia tidak pernah sekali pun mengingati Syed Faiez samada di dalam mimpi ataupun ketika jaga. Dia duduk tegak di dalam keretanya sambil merenung rumah yang sepi bagaikan tidak berpenghuni.
Dia meneka-neka sendiri. Syed Faiez tinggal di situ dengan Rohaya dan anak-anak mereka? Berapa orangkah anak mereka sekarang? Barangkali sudah ada dua atau tiga orang. Lima tahun sudah berlalu. Tidak mustahil Syed Faiez dan Rohaya kini hidup bahagia. Tapi bahagiakah dia dengan jalan hidup yang dia pilih sekarang?
Kebahagiaan…
Terkadang dia tidak tahu apakah erti bahagia yang sebenar. Dulu dia selalu menyangka punya wang yang banyak, harta yang melimpah, pekerjaan yang baik di mata masyarakat adalah punca segala kebahagiaan. Namun dia tetap merasakan satu kekosongan. Sejak dia punya kedudukan dalam syarikat Dato’ Hakim, dia tidak pernah rasa sunyi. Zuraidah sentiasa ada teman walaupun tidak rapat seperti keakraban yang tercipta antara dia dan Marissa.
Dato’ Hakim melayaninya jauh lebih istimewa daripada layanan lelaki itu terhadap Marissa. Malah sudah dua kali Dato’ Hakim mengajaknya berkahwin. Dia hanya tertawa. Tawanya tambah besar apabila Dato’ Hakim sanggup memberitahu isterinya hasrat ingin menikah dengan Zuraidah.
“You takkan berani beritahu dia. Kalau you berani, beritahu Datin hasrat you nak kahwin dengan I sekarang!” Kata Zuraidah bagaikan mencabar.
“You cabar I? I akan beritahu dia… Tapi you mesti setuju untuk kahwin dengan I dulu. I tak mahu yang dikendung keciciran yang dikejar tak dapat!”
“Kenapa you tamak sangat? Orang yang tamak selalu rugi.” Masih diingat kata-katanya sendiri suatu masa dulu.
Setelah hampir sejam berada di hadapan rumah Syed Faiez, dia mengambil keputusan untuk pulang ke hotel. Dia memandu perlahan, melalui jalan yang lengang menghala ke Teluk Cempedak. Malam kian larut, membuat jalan begitu lancar dan tenang. Tiba di bilik, telefon di sisi katilnya berdering. Dia telah mematikan handphonenya selepas keluar dari dewan tadi kerana tidak ingin diganggu sesiapa.
“You ke mana? Baru balik ke bilik?”
“Hmmm… I pergi ambil angin.” Jawab Zuraidah cuba mereka-reka cerita.
“Pergi ambil angin dengan lelaki suit putih tadi tu?”
“Taklah!” Zuraidah menafikan sungguh-sungguh.
“Tapi lelaki tu keluar selepas you keluar. Jangan bohong! You jumpa dia… You memang kenal dia kan? I masih ingat lagi, you pernah kata you dan Marissa berasal dari Kuantan. Jangan-jangan lelaki tu tadi bekas kekasih you tak?”
Bekas kekasih? Bisik hati Zuraidah. Memang dia punya bekas kekasih tetapi bukan lelaki yang memakai suit putih itu. Malah dia tidak kenal pun siapakah dia.
“You cemburu ke? I tak jumpa lelaki tu lah…I tak kenal pun dia.” Tegas suara Zuraidah.
“Ingat Zu! Tiada sesiapa pun yang akan memiliki you selain daripada I. I akan pastikan you jadi milik I suatu hari nanti. I dah banyak berhabis duit untuk you…”
“I tak minta itu semua Hakim! I tak bersalah dalam soal ni. Setiap peluang yang ada I ambil! Itu saja.”
“You dah berani sekarang! Lima tahun dulu you nak angkat muka tengok I pun takut. Tapi sekarang ni you dah berani menempelak I ya…”
Zuraidah diam sahaja.
“I tahu I semakin tua. Tapi you masih muda, cantik dan jadi pujaan ramai orang. Kat pejabat tu saja ramai yang tergila-gilakan you. You memang mengalahkan kehebatan Marissa. Jauh berbatu-batu meninggalkan kawan you tu…”
“Semua itu atas usaha I sendiri. I mahu menjadi primadona. Ataupun lebih hebat daripada itu. Namun hati I takkan dimiliki oleh sesiapa. Cinta I dah lama mati, tidak akan berdenyut semula biarpun seribu lelaki yang datang melutut di hadapan I.”
“You ni memang keras hati. I banyak beri peluang pada you untuk naik dari satu takuk ke satu takuk. Jangan lupa segala budi dan jasa I, Zuraidah!” Bentak Dato’ Hakim.
“Okeylah. I ingat… Tapi I bukannya boneka. I tak ingin jadi boneka permainan sesiapa!” Tegas Zuraidah menetapkan pendiriannya. Dan amat jelas sekali ianya benar.
“Siapa yang nak jadikan you boneka? I serius nak jadikan you isteri nombor dua I.”
“Kalau I tak mahu jadi isteri nombor dua, macamana? Kalau I kahwin, I tak mahu berkongsi suami dengan sesiapa.” Begitu tegas Zuraidah.
Selepas Syed Faiez tiada sesiapa yang bertakhta di hati. Satu-satunya lelaki yang hadir dalam hidupnya hanya Dato’ Hakim. Sudah empat tahun lebih Zuraidah berkawan rapat dengannya. Sedikit sebanyak dia mulai rasa bosan dengan lelaki yang sudah semakin tua itu. Dulu usia Dato’ Hakim lebih kurang lima puluh lima tahun. Tahun ini lelaki itu sudah mencapai usia enam puluh tahun. Bapa Zuraidah pun tidak setua itu…
“Ahhh…” Dato’ Hakim mengeluh berat lalu terus terdiam.
Zuraidah tidak peduli samada Dato’ Hakim hendak marah ataupun tersinggung. Dia memang tidak punya niat hendak berkahwin dengan lelaki tua itu. Mereka hanya berkawan. Kawan yang rapat dan mesra. Tapi bukan kekasih…
Huh! Orang tua tu dah mulalah cemburu tak tentu pasal! Rungut Zuraidah rasa tidak senang. Memang dia sentiasa bermain tarik tali dengan Dato’ Hakim. Dia masih mempertahankan keperawanannya hingga ke hari ini! Dia bijak mempertahankan dirinya di hadapan Dato’ Hakim, sehingga lelaki itu tidak berjaya walaupun sekali menaklukinya.
Dato’ Hakim tahu dia hanya dapat menguasai tubuh Zuraidah sekiranya mereka bernikah. Justeru itulah Dato’ Hakim kian teruja hendak menikahinya. Sejak kebelakangan ini dia mulai menunjukkan sikap seorang kekasih yang cemburu. Dan Zuraidah percaya apabila dia menyatakan dia enggan menjadi isteri nombor dua, Dato’ Hakim akan berfikir panjang untuk menikahinya dan menceraikan isteri serta meninggalkan anak-anaknya. Dia tahu Dato’ Hakim amat sayangkan anak-anaknya bersama Datin Suraya.


Bab 22

HARI pertama seminar, berjalan dengan lancar. Pembentang bijak menawan hati peserta seminar sehingga ramai yang sanggup duduk berjam-jam di kerusi masing-masing hingga waktu makan tengahari. Rehat selama sejam, membuat Zuraidah berlari ke biliknya untuk berbaring, mandi dan menukar baju.
Namun sesi kedua pada sebelah petang itu amat membosankan. Semasa rehat untuk minum petang, Zuraidah tidak lagi masuk ke dalam dewan. Dia memandu menghala ke pusat bandar, beberapa kali berpusing-pusing di kawasan yang sama. Dia rindu untuk melihat pusat beli belah tempat dia pernah bekerja suatu masa dulu. Masihkah Shanti bekerja di sana? Soalnya sendiri.
Ingatan yang kuat terhadap Shanti dan beberapa orang rakan yang lain mendorong Zuraidah memasuki ruang parking. Dia parkir di basement kompleks itu lalu berjalan masuk dengan langkah besar dan laju. Entah mengapa bagaikan mengejar sesuatu dia tidak menoleh lagi ke belakang. Semasa sedang berdiri di eskelator yang membawanya ke tingkat atas dia terpandang seseorang. Dadanya bergetar dengan kuat.
Tidak! Bisik hatinya. Tak mungkin. Emak? Dadanya terus berdebar-debar dengan lebih kuat apabila terlihat Idora sedang berjalan memasuki ruang legar tingkat bawah kompleks. Idora masih cergas, tetap dengan penampilan yang sama. Ranggi dan bergaya. Berapa umur emak sekarang? Bisik Zuraidah sendiri. Dah lima puluh lebih… Tapi emak masih lagi mengenakan seluar dan blouse, seperti orang muda. Emak masih mempamerkan rambutnya yang pendek, diwarnakan perang bagi menutup uban di kepala.
Emak tak pernah mahu sedar… Emak tak pernah bertaubat! Bibir Zuraidah tercebik melihat dan mengingati perilaku Idora.
Bersama emaknya kelihatan Rohaya dan dua orang kanak-kanak lelaki dan seorang perempuan. Dan di belakang Rohaya, seorang lelaki yang masih dikenalinya. Syed Faiez! Bisik hati Zuraidah tidak menentu. Dia hampir-hampir jatuh terjelepuk. Lemah lututnya apabila melihat lelaki itu biarpun dari jarak yang jauh.
Ya Tuhan! Mengapa hari ini aku harus melihat sendiri dengan mata kepalaku kebahagiaan mereka? Cemburu hatinya tidak terkira. Dia melihat Syed Faiez mendukung anak perempuan yang baru berusia setahun lebih. Dia yakin anak lelaki yang paling besar itu adalah anak Rohaya dan Syed Firdaus. Sudah besar rupanya! Dan dua orang lagi pasti anak-anak Syed Faiez dan Rohaya.
Airmatanya berlinangan. Dia cemburukan kebahagiaan Rohaya dan Faiez. Pasti dirinya sudah dilupakan sama sekali. Dia sudah berada jauh di mata mereka. Dia yakin tiada sesiapa pun yang masih ingat padanya. Malah dia seperti tidak pernah wujud dalam kamus hidup Idora, Rohaya dan Syed Faiez. Inilah yang Idora mahu. Kebahagiaan Rohaya dalam dakapannya sedangkan kebahagiaan Zuraidah di awan tinggi. Terlalu sukar untuk diraih. Bukankah dia dan Rohaya adalah anak kandung Idora juga?
Dia merasakan dunia yang sedang dihadapinya benar-benar kejam. Mengapa tiada kebahagiaan untuknya setelah dia melakukan pengorbanan demi pengorbanan? Mengapa dia terus dibaluti kedukaan? Mengapa hatinya merasa tandus dengan kasih sayang…
Zuraidah bersandar pada sebuah tiang besar berdekatan dengannya. Pandangan matanya jadi kabur ditutupi airmata yang membuak-buak. Dia teresak sendiri di situ. Orang-orang yang lalu-lalang tidak menghiraukannya. Ada yang cuma memerhati penuh kehairanan. Tiada sesiapa yang sudi bertanya dan berkongsi kepiluan hatinya saat itu. Dia merasa tiada gunanya dia hidup. Tiada ertinya dia mengecapi semua kesenangan apabila hatinya terus tandus dan gersang.
Tiba-tiba telefon bimbitnya berdering. Dia tersentap, lalu menyeka airmata. Beg tangannya dibuka, handphone dikeluarkan dari dalam beg. Dia menatap nama di skrin handphone. Dato’ Hakim! Hendak jawab ke tidak? Hatinya bertanya. Dia mengambil keputusan untuk mematikan panggilan. Handphone terus ditutup. Dia tahu Dato’ Hakim akan terus menelefon selagi tidak dapat bercakap dengannya dan mengetahui di mana dia berada.
Zuraidah mencari kekuatan untuk melangkah. Dia memerhati sekeliling mencari kelibat Idora. Ke mana mereka pergi sekarang? Apakah mereka juga sedang menuju ke tingkat atas? Dia memerhati sesekeliling, mendapati dia sedang berdiri di hadapan butik pakaian kanak-kanak. Jangan-jangan mereka akan datang ke situ untuk membeli pakaian anak-anak?
Ya Tuhan! Zuraidah bungkam. Dia mendapati Idora sudah berada di tingkat yang sama dengannya bersama anak cucunya. Zuraidah menyelit di sebalik tiang itu, bimbang mereka melihatnya. Namun dia tetap mengambil kesempatan untuk mengintip mereka. Aduhai… Anak-anak Rohaya dan Syed Faiez lincah dan comel sekali, terutama anak perempuan yang berada di atas dukungan lelaki itu.
Rasa sedih terus memburu, melemahkan semangat yang ada pada dirinya. Hingga dia tidak mampu bergerak. Dari arah tempat dia berdiri, dapat didengarinya suara Idora yang meminta cucu-cucunya masuk ke butik itu membeli baju. Sibuk sekali Idora melayani cucu-cucunya itu. Syed Faiez hanya mengikut sahaja dari belakang.
Namun tiba-tiba lelaki itu berpaling ke belakang, seolah-olah sedar dirinya sedang diperhati. Zuraidah tidak berganjak, saat mata mereka saling menangkap satu sama lain. Seboleh mungkin dia ingin melarikan diri. Namun dia tidak dapat berbuat demikian sehinggalah Syed Faiez menyeru namanya dengan agak kuat; “Zu!”
Zuraidah terus berpaling dan melarikan diri ke satu arah. Dia tidak tahu ke mana tetapi dia perlu pergi dari tempat itu secepatnya. Dia menoleh ke belakang, bimbang kalau-kalau Syed Faiez mengejarnya. Nafasnya termengah-mengah. Tiada. Memang jelas lelaki itu tidak mengejarnya. Mengapa dia harus menyangka yang bukan-bukan? Mana mungkin lelaki itu akan mengejarnya? Dirinya sudah dilupakan. Cinta sudah lama lenyap, denyutan kasihnya sudah lama mati.
Zuraidah berjalan laju ke luar dari kompleks. Dia membatalkan niat untuk menemui Shanti. Lalu dia terus memandu meninggalkan pusat bandar, menuju ke hotel. Dia balik ke hotel, membuka almari dan menyumbatkan pakaiannya ke dalam beg. Dia tidak akan menunggu sehari lagi di situ. Dia akan pulang ke Kuala Lumpur sebaik sahaja selesai mengemas.
Dia duduk di lobi menunggu proses check-out. Ramai orang di kaunter sedangkan petugas hanya dua orang. Dia melihat jam yang sudah hampir pukul lima petang setengah. Seminar sudah selesai. Dia pasti Dato’ Hakim sudah berehat di biliknya. Dia tidak mahu bertembung dengan Dato’ Hakim di mana-mana. Biarkan lelaki itu tidak mengetahui dia tiada lagi di situ, sudah balik ke Kuala Lumpur.
“Hai! Selamat petang puan!”
Seseorang menegurnya semasa dia berdiri di hadapan lif untuk turun ke basement. Dia menoleh. Dahinya berkerut, tidak kenal pada lelaki yang menegurnya itu. Dia tidak senang dipanggil puan. Apakah dia kelihatan begitu tua sehingga dipanggil ‘puan.’
Dia hanya mengangguk sahaja dan tersenyum dalam paksa.
“Seorang saja, suami puan mana?”
Dia tersenyum sinis. Entah mengapa dia tidak suka pada pertanyaan itu. Lelaki itu bagaikan mengetahui dia datang ke situ bersama seseorang. Siapakah dia? Mengapa dia terasa bukan pertama kali dia melihat wajah lelaki di sisinya. Mereka sama-sama masuk ke dalam gawang lif yang membawa mereka turun ke basement.
“Suami? Execuse me…” Jawab Zuraidah tanpa memandang lelaki itu.
“Jadi, Dato’ tu bukan suami puan?”
“You kenal Dato’ Hakim?” Tanya Zuraidah, menoleh pada lelaki di sampingnya. Mereka hanya berdua sahaja di dalam lif itu. Entah mengapa Zuraidah merasakan lif itu terlalu lambat bergerak turun.
“Kenal. Siapa tak kenal dengan Dato’. Kebanyakan businessman kenal dengan dia. Dia memiliki empayar perniagaan yang besar. Perumahan, pengangkutan dan juga perkapalan.” Kata lelaki itu lagi.
“Kalau you betul-betul kenal dia, kenapa menyangka I isterinya? I rasa I terlalu muda untuk bergelar datin. Umur I belum tiga puluh. Lebih tepat lagi umur 28 tahun!” Katanya membendung rasa geram. Lelaki itu bagaikan sengaja menyakiti hatinya.
Pintu lif telah pun terbuka dan kini mereka sama-sama berada di lantai basement. Ruang itu sunyi, hanya terdengar bunyi desir tayar kenderaan dari kejauhan. Kereta di ruang basement itu tidak banyak, malah ruang kosong ada di mana-mana. Suara mereka terdengar bergema kuat bertingkah dengan derap kasut masing-masing.
“Malam masa kat dinner tu, you berdua nampak mesra… macam pasangan suami isteri.” Kata lelaki itu.
Zuraidah kini sudah ingat padanya, lelaki yang memandangnya dengan penuh minat. Dan dia tidak menyangka mereka bertemu di sini. Dia yakin lelaki itu menginap di hotel yang sama dengannya.
Zuraidah memandang lelaki itu, berhenti melangkah.
“You… lelaki suit putih malam tu!”
“Ya.” Jawab lelaki itu lagi sambil melemparkan senyum dan tanpa diduga dia menghulurkan tangannya. “Nama penuh I Chairel Aiman bin Marzuki… you?”
Zuraidah memerhati sahaja tangan yang terhulur. Serba salah samada hendak menyambutnya ataupun tidak. Akhirnya dia menerima salam perkenalan daripada lelaki itu dengan menyebut namanya; “Zuraidah. Zuraidah Murad.”
Lelaki itu tersenyum, cuba bergurau; “Hei, nama bapa kita sama-sama bermula dengan huruf M. Itu petanda baik kan?”
Zuraidah hanya mengangkat bahu.
“You dah nak balik ke KL? Seminar masih ada dua hari…” Katanya menambah sambil terus tersenyum.
“Bosan.” Balas Zuraidah. “I sebenarnya tak minat sangat pergi seminar ataupun kursus. Tapi paksa diri untuk menghadirinya. I ambil keputusan untuk balik, lebih baik buat kerja daripada buang masa buat perkara yang kita tak suka.”
“I setuju.” Balas lelaki itu. “I juga bosan. Nak balik ke KL.”
Zuraidah hanya mengangkat kening. Dia tidak melihat lelaki itu membawa sebarang beg pakaian. Namun dia tidak berkata apa-apa. Zuraidah terus berjalan menghala ke keretanya tidak jauh dari situ. Lelaki itu juga bergerak ke keretanya yang terletak tidak jauh dari kereta Zuraidah.
“Hei Zuraidah! Bagi I nombor handphone you. Boleh kita jumpa di KL nanti!” Pinta Chairel bersungguh-sungguh.
“Hmmm… Tak apalah. I harap kita takkan berjumpa lagi!” Jawab Zuraidah terus masuk ke kereta. Dia tidak peduli samada Chairel akan tersinggung mendengar kata-katanya itu. Dia tidak berminat hendak mengenali lelaki lain dalam waktu terdekat ini.
Chairel mempamerkan riak wajah kecewa, masuk ke keretanya. Dia menunggu Zuraidah keluar dahulu daripada basement barulah keretanya bergerak mengekori dari belakang. Zuraidah menyedari kereta Chairel sentiasa ada di belakangnya. Apabila Zuraidah memecut laju, lelaki itu akan memecut juga seolah-olah ada satu pertandingan lumba kereta antara mereka berdua.
Sebelum memasuki simpang menuju ke lebuhraya, kereta Chairel dan Zuraidah benar-benar berhenti bersebelahan di hadapan trafik light. Di hadapan mereka adalah lebuhraya Kuala Lumpur-Kuantan yang terbentang lurus dan luas. Kereta Chairel menderam-deram kuat, dia tersenyum seolah-olah mengajak Zuraidah berlumba. Jalanraya saat itu lengang. Tidak banyak kenderaan. Zuraidah membunyikan hon menandakan dia setuju untuk berlumba.
Mereka sama-sama menekan minyak hingga santak dan meter di dashboard terus naik dan naik mencapai kelajuan paling maksimum. Tiada rasa gentar di hati Zuraidah, dia terus memecut. Kata sesetengah orang, tiada ketakutan yang lebih hebat selain daripada menempuhi kematian. Namun saat itu Zuraidah tidak terfikir pun tentang kematian. Dia tidak mahu hidup tetapi tidak juga ingin mati. Dia benar-benar berada di pertengahan.
Zuraidah berjaya mengalahkan Chairel yang tertinggal jauh di belakang. Nyata Hyundai sonata milik Zuraidah tidak mengecewakan tuannya. Akhirnya Zuraidah berhenti di satu kawasan rehat, menunggu kedatangan Chairel.
Chairel tersenyum melihat Zuraidah berdiri di sisi kereta hitamnya. Dia berjalan mendekati Zuraidah sambil berkata; “Hebat! You memang hebat! Kalau masuk Formula One, Micheal Schumacker pun kalah.”
“Taklah! Kalau I lawan dengan Alex Yoong pun belum tentu I menang.” Jawab Zuraidah, merendah diri biarpun tadi dia baru menunjukkan keegoannya di hadapan Chairel.
“Marilah kita singgah minum dulu, I belanja.” Ajak Chairel sambil memandang ke arah restoran yang terdapat di kawasan rehat itu.
Zuraidah mengangguk sahaja. Saat itu waktu maghrib sudah pun tiba. Zuraidah meminta diri untuk menunaikan solat maghrib. Chairel menunggu Zuraidah selesai solat, barulah dia memesan minuman. Dalam diam, dia kagum pada Zuraidah. Dia sangka Zuraidah perempuan liar yang mudah dibawa lelaki, menjalin hubungan dengan suami orang. Sudah tua pula. Dan baru beberapa minit yang lalu dia menyangka Zuraidah perempuan yang ego dan sombong. Namun saat melihat wajah Zuraidah yang bersih selepas dibasuh dengan air wuduk, dia merasakan satu perasaan yang baru. Sama sekali berlainan.
“You kerja apa di KL?” Tanya Zuraidah semasa mereka menikmati minuman dan rojak. Zuraidah tidak berselera untuk menikmati makanan berat. Sudah lama dia tidak mengambil makan malam.
“Hmmm…Kerja…” Chairel teragak-agak untuk memberitahu pekerjaannya. Dia memerhati sekeliling kemudian berkata dengan nada rendah dan perlahan; “Kuli saja…”
“I tak percaya. You bawa kereta mewah.” Balas Zuraidah.
“Kereta pinjam.” Jawab Chairel ketawa lepas.
“Jangan bohonglah! Tak baik… berdosa.”
Chairel diam sejenak. Okey… bisik hatinya. Orang memang tak suka dengar perkara yang benar. Mereka lebih gemar sekiranya dibohongi. Kadang-kadang bercakap benar memang sukar diterima akal fikiran, kerana ianya sangat pahit. Pembohongan walaupun indah dan manis, namun ianya bersifat sementara sahaja.
“I seorang pengurus bahagian pemasaran di sebuah syarikat telekomunikasi.” Kata Chairel. “Datang ke Kuantan untuk hadiri seminar tu untuk tambah pengetahuan dan mendapat contact dengan peserta…”
“Hei, I juga bertugas di bahagian pemasaran. Banyak you dapat contact?” Jawab Zuraidah.
“Adalah beberapa orang. Tapi you tak bagi I nombor handphone you pun…”
“Okeylah…” Kata Zuraidah mengalah lalu menghulurkan kad namanya.
“Terima kasih.” Ucap Chairel sambil tersenyum.
Chairel tersenyum berkata dalam nada bersahaja; “You cantik dan manis sekali. Tidakkah you bangga menjadi wanita yang cantik?”
“Dulu I tak cantik, tiada sesiapa pun yang pandang. Dulu I gelap sedikit. Rambut pun tak terurus.”
“Hei! Hari semalam dah jadi sejarah. Ramai orang berubah seiring usia, semakin dewasa dan matang.”
“Tapi ada juga orang yang semakin tua, tapi tak juga matang!”
Mereka sama-sama ketawa. “Yang pasti bukannya I…” Chairel menyambung tawa.
“Mata you… mata you mengingatkan I pada nenek I. Mata yang bersinar-sinar, ceria dan kuat semangat.” Lanjut Chairel.
“Kuat semangat?” Zuraidah tidak percaya pada kata-kata Chairel. Lebih-lebih lagi bila lelaki itu menyatakan mata Zuraidah seperti mata neneknya. Pertahanan dirinya hampir-hampir roboh, dia terasa seperti tidak ingin hidup lagi. Kuat semangat apa namanya tu? Dia hanya kuat apabila jauh daripada Syed Faiez. Kekuatan yang entah datang dari mana. Tetapi apabila dia berada di hadapan Syed Faiez, dia merasakan dia amat perlukan lelaki itu untuk meneruskan hidup. Rupa-rupanya dia masih mencintai dan terus mencintai tanpa dia sedari. Alangkah baiknya jika dia tidak pernah datang ke Kuantan dan tidak menyaksikan kebahagiaan Syed Faiez dan Rohaya.
Lalu dia tidak perlu merasa seperti sekarang… Terluka dan terus merintih mengenang nasibnya yang malang.
“You juga tabah, cantik dan berani.”
“Jika you pandai sangat membaca firasat dan makrifat, cubalah you baca nasib I di masa depan. Bahagiakah atau deritakah? Adakah I akan berkahwin dengan lelaki yang I cintai? Atau I akan menemui cinta baru?”
Chairel terkejut sedikit mendengar kata-kata Zuraidah. Siapakah lelaki yang dicintai yang dimaksudkan oleh wanita muda itu? Dia benar-benar ingin tahu. Apakah lelaki itu adalah Dato’ Hakim? Atau ada lelaki lain yang pernah hadir dalam hidup Zuraidah. Rumah siapakah yang diintip Zuraidah pada malam semalam? Dia tahu segala-galanya tentang diri perempuan. Dia sentiasa mengekori tanpa disedari ke mana Zuraidah pergi. Itulah tugas dan pekerjaannya! Diupah supaya mengintip setiap pergerakan wanita itu. Dan upahnya bukan sedikit…
Pekerjaannya terasa begitu mencabar, dilakukan sejak sebulan yang lalu. Sebelum ini dia tiada sebarang pekerjaan tetap. Dia tidak suka bekerja dibawah arahan orang lain. Dia tidak suka dikongkong.
“Hulurkan tangan you…” Pinta Chairel sambil tersenyum. Dahinya berkerut-kerut, pura-pura membaca garisan yang terukir di telapak tangan wanita itu. Lembut sekali telapak tangan itu saat dia menyentuhnya dengan hujung jari telunjuk.
“Lelaki yang you dicintai… sudah dimiliki. Sekarang hidup bahagia. Hmmm… ada tiga orang anak!”
Zuraidah menarik tangannya dengan cepat, dia merengus. Seluruh wajahnya pucat. Dia tidak menyangka Chairel mengetahui kisah masa lalunya bersama Syed Faiez. Apa lagi yang diketahui oleh lelaki ini? Apakah dia seorang ahli silap mata ataupun nujum Pak Belalang?
“Huh! You mengarut saja! Apalagi yang you tahu selain daripada perkara karut marut?”
Chairel tersenyum. Tanpa pengetahuan Zuraidah dia telah mengekorinya ke mana sahaja wanita muda itu pergi. Dia juga tahu pada malam dinner tempohari, Zuraidah balik awal tetapi bukannya pulang ke hotel. Sebaliknya wanita muda itu pergi ke rumah seseorang. Dia pergi sekali lagi ke rumah itu pagi esoknya. Mencari jalan untuk menegur dan berkenalan. Dia menyatakan keretanya rosak dan memerlukan bantuan. Sebenarnya keretanya hanya kehabisan air.
Dia tahu lelaki itu bernama Syed Faiez. Namun dia tidak tahu apakah perhubungan antara Syed Faiez dan Zuraidah. Dia hanya mengagak sahaja. Seseorang tidak akan sanggup berbuat kerja gila, memerhati rumah orang lain di tengah-tengah malam buta selama sejam jika tidak punya hubungan yang melibatkan hati dan perasaan. Jelas sekali serkap jarangnya mengena. Dan Zuraidah benar-benar terganggu dengan kata-kata yang baru diungkapkannya.
“Tapi ada lelaki lain yang mencintai you. Apakah you akan berkahwin dengan lelaki ini? I rasa, jodoh you bukan dengan lelaki yang sudah berumur ini, yang juga sudah berkeluarga. Jodoh you dengan…”
“Siapa orangnya? You?”
“Seseorang yang mempunyai nama bermula dengan C dan berakhir dengan huruf N.”
“I tahu, dah tentu bukan bermula dengan huruf S dan Z.” Balas Zuraidah tanpa sedar.
Chairel memerhati reaksi Zuraidah yang jelas semakin terganggu. Tiba-tiba Zuraidah berkata dengan mencuit sedikit tangannya yang berada di atas meja.
“Jom, kita lumba sekali lagi. Siapa lebih dulu tiba di KL…”
“Kalau I menang, apakah hadiah yang akan I dapat?” Tanya Chairel menggoda.
“Hmmm… apa saja.” Jawab Zuraidah. Dia yakin dialah yang akan memenangi perlumbaan itu.
“Okey. Janji you akan berikan apa saja yang I pinta?”
Zuraidah mengangguk, namun dalam hatinya enggan berjanji dengan sesungguh hati. Dia berharap mereka tidak akan bertemu lagi di KL. Jadi dia tidak perlu menunaikan janjinya. Mereka sama-sama bergerak ke kereta, memandu meninggalkan tempat itu. Jam sudah menunjukkan pukul lapan malam. Dia masih berada di lebuhraya. Kesunyian di dalam kereta, memandu sendiri tanpa teman di lebuh raya itu mendorongnya memasang CD lagu-lagu yang segar dan bertenaga. Lagu-lagu itu mampu menghilangkan rasa mengantuk. Dia memang meminati lagu ‘Can’t Fight The Moonlight’ nyanyian Lee Ann Rimes. Berkali-kali dia memutar lagu yang sama. Dia hafal lagu itu hingga ikut menyanyi, menjerit sendirian untuk melepaskan tension. Pedal minyak ditekan, kelajuannya mencapai tahap maksimum. Saat itu dia lupa tentang ‘perjanjian’nya dengan Chairel, lelaki yang hadir tanpa sengaja dalam hidupnya.
Dia tidak ingat langsung pada lelaki itu. Dia tidak pernah pun menyimpan nama lelaki lain di hatinya, melainkan Syed Faeiz. Dia tidak mahu mengingati Syed Faiez lagi namun wajah lelaki itu terus menari-nari di ruang matanya. Wajah Syed Faiez yang langsung tidak berubah, masih tampan dan segak walaupun sudah punya anak-anak. Siapakah nama anak-anaknya? Dia teringat suatu masa dulu dia dan Syed Faiez pernah berangan-angan hendak menamakan anak-anak mereka dengan nama Nurdina Maria dan Aminal Nashriq.
Zuraidah tiba di KL tika jam sudah pukul sepuluh malam. Dia memandu setenang mungkin lebuh raya sudah jauh ditinggalkan. Kini dia menyusuri jalan memasuki kawasan kondo tempat tinggalnya kini.
Tiba di parking lot, dia terus meletak kereta di tempat biasa. Ruang parkir agak penuh malam itu, menandakan penghuni kondo de Anggerik ada di rumah masing-masing. Ruang itu menjadi samar-samar apabila dia mulai mematikan lampu kereta yang terang menerangi sekeliling.
Dia bergegas keluar dari kereta namun terkejut apabila terdengar suara orang memanggil namanya. Dia memandang ke arah lelaki yang berdiri di sisi keretanya yang parkir selang beberapa baris daripada keretanya. Dia memang tidak perasan pada kereta lelaki itu sudah ada di kawasan parkir. Bilakah lelaki itu sampai? Dan bilakah lelaki itu dapat memintasnya? Cekap betul dia…
“You?”
“I sampai dulu!” Kata Chairel tersenyum, bergerak mendekati Zuraidah. Ruang tempat Zuraidah berdiri agak terang, dekat dengan lampu yang terdapat di bangunan kondo itu.
“Tapi… tapi…” Zuraidah tidak dapat bersuara.
“I menang. I nak tagih janji…”
“I ingat you main-main. I pun tak serius dalam soal ni.” Kata Zuraidah seperti kesal. Dia sedar, sejak dia melihat lelaki itu pada malam semalam, dia tidak dapat lari daripadanya lagi. Lelaki itu seolah-olah seperti bayang-bayangnya yang sentiasa mengekori.
“Macamana you tahu I tinggal di sini?” Tanya Zuraidah ingin tahu. Dia berdiri tercegat sambil tangan diletakkan di pinggang.
“Amboi! Mentang-mentanglah pinggang dia ramping, nak tunjuk kat I.” Kata Chairel sambil cuba mengusik dagunya dengan hujung jari telunjuk.
Zuraidah menepis kasar. “You jangan lebih-lebih…” Katanya menahan marah dan geram.
“Okey… Okey! I gurau saja. Dari mana I tahu you tinggal di sini? Kan kita berlumba tadi? I ekori you dari belakang tapi you tak perasan! I pintas you semasa you masuk ke kawasan ni tadi. I agak saja you tinggal kat sini, rupa-rupanya betul.” Kata Chairel penuh yakin.
Sebenarnya dia sudah hampir sebulan tinggal di kawasan itu. Tapi berlainan blok dengan Zuraidah. Setiap hari dia mengintip dan mengetahui setiap gerak geri dan tingkah Zuraidah tanpa pengetahuan wanita muda itu. Dia seronok melakukan ‘kerja’nya itu. Lalu dalam diam dia mulai menyukai wanita ini… Walaupun dalam ‘kerja’ yang diarahkan itu dia sama sekali tidak boleh menjalin hubungan apalagi jatuh cinta.
Zuraidah diam. Dia tidak percaya… mengapa terlalu banyak kebetulan yang terjadi antara mereka. Menghadiri seminar yang sama, tinggal di hotel yang sama dan kini balik bersama pula. Agh!
“Okey… apa yang you mahu dari I?”
“I nak berkawan rapat dengan you. I tertarik pada you sejak pertama kali terpandang you kat dinner malam tu!” Kata Chairel berbohong. Sesungguhnya memang itulah pertama dia kali dia mendedahkan dirinya agar dilihat oleh Zuraidah. Sebelumnya dia adalah bayang-bayang hitam yang sentiasa mengekori wanita muda ini.
“I tak mudah berkawan rapat dengan lelaki. Kalau you betul-betul nak kenal rapat dengan I, sekurang-kurangnya kena belanja I makan sebanyak tiga kali.”
“Okey… I setuju. Memang kita akan mudah jadi rapat jika selalu makan bersama. Makan adalah cara paling senang untuk kenal diri seseorang.” Sambut Chairel ghairah, umpannya mengena.
“I naik atas dulu!” Kata Zuraidah meminta diri lalu terus bergerak ke lif.
“Good night.” Ucap Chairel masih tidak beredar dari situ, dia memerhati Zuraidah yang masuk ke dalam lif. Mengangkat tangan dan melambai sebelum pintu lif tertutup.
Zuraidah masuk ke dalam rumah. Dia terus memasak paip memenuhi tub mandi dan meletakkan shower berasaskan bunga lavender. Haruman levender dipercayai dapat meredakan stress. Kemudian dia masuk ke dalam tub mandi, berbaring selesa berbantalkan tuala. Dia memejamkan matanya rapat-rapat.
“Zu!” Dia bagaikan terdengar-dengar suara Syed Faiez yang menyeru namanya dengan kuat di hadapan Butik Anakku tadi. Dia memerhati sekeliling, mendapati dia bersendirian sahaja. Mengapa suara lelaki itu terasa kuat melantun ke dalam mindanya lalu terdengar-dengar di telinga.
Gila! Serunya sendirian, sambil mencapai tuala. Ingatan terhadap lelaki itu semakin kuat sejak pertemuan yang baru terjadi petang tadi. Mengapa harus bertemu dalam begini? Mengapa? Serunya sendiri menahan tangis. Zuraidah mencapai baju tidur, berbaring di atas katil dan bersedia hendak masuk tidur sahaja. Jam sudah menunjukkan ke angka sebelas malam.
Dia memadam lampu, menarik selimut dan memejamkan matanya rapat-rapat. Wahai mata, tidurlah! Jangan mengingati dia yang sudah tiada lagi dalam hidupku… Dia bukan milikku lagi tetapi milik Rohaya!
Dari kejauhan dia terdengar loceng pintu ditekan orang. Dia menegakkan badannya. Siapa? Serunya sendiri. Apakah Dato’ Hakim yang datang mencarinya di rumah setelah mengetahui dia sudah meninggalkan Kuantan petang tadi?
Dia menolak selimut, bergerak ke ruang tamu. Lampu dihidupkan lalu terus berjalan ke arah pintu. Daun pintu yang berkunci rapat dibuka perlahan-lahan. Di luar dia mendapati Chairel tersenyum mesra. Lelaki itu sudah lengkap mengenakan jaket hitam dan t.shirt putih.
“Hai!”
“Hai! You masih ada di sini?” Tanya Zuraidah kehairanan.
“Ya.You pulak dah nak masuk tidur ke?”
“Ya. Penat.” Jawab Zuraidah.
“Come on! Malam masih muda lah. Jom kita keluar supper.”
“Hmmm… I dah lama tak makan malam, lebih-lebih lagi kalau dah tengah malam macam ni!” Zuraidah menolak pantas.
“Sesekali break the rules tak apa kan? Lagipun kita akan makan di kawasan ni saja. Dekat sini ada coffee house yang masih buka.”
“Hmmm… biar betul, dah berapa ni?” Zuraidah terkejut tidak sangka Chairel mengajaknya keluar makan. Tak senonoh betul! Kalau benar mengapa tadi tidak terus mempelawanya?
“Sorry… I tak mahulah!”
“Ala, janganlah macam tu. I betul-betul mengharap ni. Kan you dah janji, kalau kita dinner sebanyak tiga kali kita boleh bina hubungan yang lebih rapat!”
Zuraidah merengus. Dia terperangkap dengan kata-katanya sendiri.
“Okeylah. I tukar baju sekejap.”
Chairel mengangguk. Gembira Zuraidah mengalah pada kehendaknya.
Tdiak lama kemudian mereka sudah pun berada di coffee house yang dimaksudkan oleh Chairel. Coffee house itu comel tapi selesa. Tidak begitu ramai pengunjung malam itu. Barangkali kerana bukan malam minggu. Namun di situ cukup romantis dengan dekorasi ruang dan lampunya yang cantik.
Sudah lama dia tidak mengalami satu perasaan yang menusuk kalbu. Walaupun kerap kali makan malam di restoran besar ataupun coffee house di hotel-hotel ternama dengan Dato’ Hakim, namun perasaan itu tidak sama dengan yang dia rasakan bila bersama Chairel.
Dia memerhati meja yang terhidang dengan chicken wing, serta kentang goreng. Zuraidah tidak ingin makan sesuatu yang berat. Cukup sekadar minuman dan kentang goreng sahaja.
“Silakan…” Kata Chairel tersenyum. “Acara makan-makan pertama kali antara kita. Malam ini I telah membuka salah satu dari tiga pintu menuju ke hati you.”
“Terima kasih.” Balas Zuraidah, mulai makan sedikit kentang goreng tanpa sebarang selera, tetapi dia perlu mengambil hati Chairel yang begitu beria-ria.
“Dah berapa lama you bekerja dengan Dato’ Hakim?” Tanya Chairel ingin tahu.
“Lama juga, lebih kurang empat tahun lebih. Masa tu I baru datang ke KL, bertugas sebagai setiausaha dia walaupun tak ada banyak pengalaman. Tapi I berusaha keras, memastikan kejayaan sentiasa berpihak pada diri I.”
“Kejayaan? Maksudnya you bukan sekadar berjaya membina kerjaya tapi juga berjaya menawan hati Dato’ Hakim?”
“Ya dan tidak.” Jawab Zuraidah tertawa kecil. “Ya, I berjaya menawan hatinya dan tidak… I tidak tertawan padanya. Memang dia mengajak I berkahwin dengannya tapi I tak mahu bermadu.”
“Tiada perempuan yang sanggup bermadu.” Jawab Chairel.
“Bermadu pahit tapi madu itu manis.”
“Ya. I faham.”
“I tak fikir you faham. Lelaki suka dan bangga, seolah-olah ego mereka melambung tinggi apabila dapat memiliki ramai wanita dalam hidup. Tapi lain bagi perempuan! Terseksa, merana dan rasa dipersia…” Zuraidah menggigit bibir, mengingati pengorbanan masa lalunya demi untuk membahagiakan Raohaya. Bila difikirkan semula, dia tidak percaya sanggup dia melakukan pengorbanan itu. Seksanya masih terasa sehingga kini. Lukanya masih lagi berdarah. Sepatutnya dia lebih ikhlas. Tapi kenapa keikhlasan itu begitu jauh sekali dari hati?
“Hei… Jangan ikut perasaan.” Kata Chairel separuh berbisik, tersenyum meletakkan chicken wing ke dalam pinggan Zuraidah.
“Tak, I tak nak makan… I dah kenyang.” Zuraidah berusaha menolak.
“Jadi, you tak pernah cintakan Dato’?”
“Cinta?” Zuraidah mengangkat kening. “I tak pernah cintakan insan lain selepas terlerainya cinta pertama antara I dan Syed Faiez.”
“Begitu istimewa lelaki tu di hati you. You masih menunggu dia sehingga tiada sesiapa pun yang berjaya mengisi kekosongan di hati you.”
“Entahlah. Mungkin juga I ada sedikit rasa terhadap Dato’. Kalau tidak, takkan perhubungan kami masih bertahan. Mungkin juga I takut kehilangan pekerjaan lalu I terus melayani Dato’. Tapi terus terang I katakan I tak pernah… Hm, maksud I… I still in virgin.” Bisik Zuraidah hampir tidak terdengar. Walau bagaimana pun wajahnya tetap merona merah. Malu.
Dia terkejut sendiri di atas keberaniannya mengungkapkan kata-kata itu di hadapan Chairel, lelaki yang baru dikenalinya kurang daripada 24 jam.
“Hm, I suka cara you tu! Itu membuktikan you perempuan Melayu sejati. Perhubungan seks hanya dilakukan bersama lelaki yang halal bagi you. Well, I semakin tertarik pada you, Zuraidah! Keterlaluan tak, kalau I meminta you memutuskan hubungan dengan Dato’? Perhubungan you dengan dia penuh dengan risiko, kenapa you masih nak teruskan juga?”
“Tak ada perbuatan tanpa sebarang risiko. Hubungan kita ni pun penuh dengan risiko yang tidak I ketahui. Belum lagi!” Balas Zuraidah. “Setiap apa yang kita lakukan pasti ada akibatnya.”
“Itu sudah pasti.” Jawab Chairel.
Makan malam sudah berakhir antara mereka. Chairel menghantar Zuraidah hingga ke muka pintu. Zuraidah menghadiahkan secebis senyuman sebelum menutup pintu. Chairel masih berada di hadapan pintu walaupun ianya sudah pun tertutup.
Selamat malam, kita akan berjumpa lagi! bisiknya sebelum berpaling pergi.

LELAKI itu menekan punat telefon bimbit sambil terus melangkah turun daripada kondominium de Anggerik. Dia terus berjalan lambat melintasi blok sebelah lalu berhenti di suatu sudut yang agak suram. Matanya memerhati lot kondominium Zuradah. Lampu bilik kelihatan dimatikan. Dia sudah tidur… bisik hatinya sendiri.
Beberapa kali dia cuba mendail nombor telefon bimbit seseorang tetapi tidak mendapat jawapan. Dia tidak putus asa, lalu terus mencuba lagi.
Kali ini barulah dia mendapat jawapan. “Saya baru balik dari jumpa perempuan tu, Datin.” Serunya dengan nada gembira. “Dia memang istimewa!”
“Istimewa? Agh! Aku tak mahu dengar. Apa maklumat yang kau dapat?”
“Dia memang tidak cintakan Dato’ tapi Dato’ yang tergila-gilakan dia. Dato’ pernah mengajaknya berkahwin tapi dia tak mahu. Jadi, saya rasa perempuan tu tak bersalah…”
“Tak bersalah? Dah gila ke kau ni ha? Dia permainkan laki aku. Dia dah kikis banyak duit dan harta suami aku, kau kata dia tak bersalah. Dia dan Marissa tu sama je. Perempuan pisau cukur. Kau mesti buat apa yang dah kita rancangkan dulu.”
“Dah tentulah Datin! Jangan bimbang saya akan lakukan apa yang Datin suruh. Tapi saya harap Datin beri saya duit lagi. Dah habis duit ni… Terpaksa berbelanja besar sikit untuk buat perempuan tu percaya pada saya.”
“Dengar sini bodoh! Aku akan tambah duit kalau kau berjaya buat apa yang aku suruh. Sudahlah jangan kacau aku. Aku baru sampai di rumah ni, penat.”
Telefon bimbit terus dimatikan.
Lelaki itu merengus sendiri, menyimpan telefon bimbit di dalam saku seluarnya. Dia berjalan menghala ke lif. Sempat bersiul untuk membunuh rasa sepi tempat itu. Bunyi siulannya bergema kuat di tengah malam yang lengang dan sepi. Sebaik sahaja sampai di rumahnya, dia terus ke bilik tidur. Dia berdiri di pintu sorong yang menghala ke balconi. Dari tempat dia berdiri dapat dilihatnya lot kondo Zuraidah yang sama aras dengan rumahnya.
Dia tersenyum seorang diri mendapati bilik itu gelap gelita. Zuraidah sudah tidur. Jumpa lagi esok, Zuraidah! Aku akan buka pintu ke dua yang menghala ke hatimu, sayang. Bisiknya sambil merebahkan tubuh di atas tilam.

^^

No comments: